Wednesday, October 8, 2008

Pindaan AUKU


sekarang ni menteri pelajaran sedang sibuk untuk meminda auku. dengar khabarnya mahasiswa dibolehkan untuk terlibat dengan badan NGO..
erm.. baru sekarang diorang sedar peri pentingnya kita perlu berpersatuan dan berorganisasi...

Hidup di alam kampus ini bukan hanya pergi kelas, library, discussion, study group... malah lebih dari itu..
dari segi kepimpinan pula mcm mana...

mahasiswa sekarang dikatakan seperti 'katak di bawah gelas kaca'. dapat melihat dan mendengar tapi tak boleh nak bersuara dan bertindak. tak boleh nak tegur orang atasan jika mereka melakukan kesilapan.. nnti dicop anti kerajaan..
sempitnya pemikiran mereka.

mahasiswa sekarang diikat dan digari pergerakan mereka... tidak boleh aktif dengan dunia luar...
itu x boleh ini x boleh...semua kene ikut arahan orang atasan..kalu tidak tindakan AUKU akan diambil...

AUKU seolah-olah menakut-nakutkan mahasiswa. Mahasiswa perlu patuh pada arahan orang atasan..Perlu buat ikut telunjuk mereka walaupun sesuatu perkara itu tidak betul..

penulis tertarik dengan perbincangan semasa majlis Aidilfitri Mahasiswa Kelantan. seorang mahasiswa memberi pandangan bahawaMAHASISWA perlu diberi peluang untuk bersuara dan menyatakan pandangan merekadi PARLIMEN...ini kerana mahasiswa adalah sebahagian dari masyarakat.

Mahasiswa adalah agen perubahan. Pemikiran mereka perlu dipertimbangkan demi kepentingan negara dan bangsa. Mahasiswa kini boleh berfikir dan berhujah dan menyampaikan idea-idea yang bernas.

Jika suara mahasiswa ini disekat, dibisukan nescaya negara kita takkan maju dan jauh ketinggalan ke belakang. kerana apa, kerana mahasiswa tidak dilatih dan diberi pendedahan kepada isu-isu semasa, pandangan, idea dan kritikan mereka dibekukan..

Mahasiswa adalah generasi masa depan. Mereka lah yang akan menggantikan pemimpin sekarang. Jika mereka tidak dilatih ilmu asas kepimpinan, macam mana mereka nak praktikkan pada masa depan kelak.

Sepatutnya dari sekarang mereka telah dilatih. Mereka didedahkan dengan isu-isu semasa sekarang. Mereka dibenarkan menyatakan pandangan mereka.

' Jika kita nak lihat macam mana keadaan negara akan datang, tengoklah generasi muda sekarang'

ketika membaca majalah MIlenia Muslim bulan ini, penulis tertarik dengan satu surat pembaca yang bertajuk " Takrif Pelajar Di Dalam Rang Undang-undang Pindaan AUKU tidak Releven" tulisan saudara Mohd Faisal dari UM.

Dalam AUKU menyatakan bahawa "pelajar" ertinya seseorang pelajar berdaftar, selain pelajar di suatu institusi yang bersekutu dengan Universiti atau Kolej Universiti, yang mengikuti kursus pengajian, latihan atau penyelidikan daripada apa-apa perihalan pada peringkat persediaan,prasiswazah, lepas ijazah atau lepas kedoktoran secara sepenuh masa atau sambilan dalam, oleh atau dari Universiti atau Kolej Universiti itu, termasuklah pembelajaran jarak jauh, luar kampus, pertukaran dan pelajar tidak berijazah".

menurut takrifan ini, pelajar yang terikat dengan AUKU ini merupakan pelajar sama ada di peringkat persediaan, pra ijazah, ijazah, sarjana atau kedoktoran.

jika diteliti, AUKU bukan saja mengikat mahasiswa tetapi pelajar yang "berusia". ini kerana biasanya pelajar master dan Phd adalah berumur lebih kurang 30 tahun ke atas.

sekiranya berpandukan akta ini, bermakna rakyat Malaysia yang ingin aktif terlibat dengan politik tidak boleh menyambung pelajaran mereka ke peringkat lebih tinggi.

Sekiranya takrif ini diguna pakai, nescaya smapai ke tua sekalipun rakyat Malaysia yang mahu menyambung pelajaran mereka akan menjadi seorang penakut.

sekiranya AUKU yang digubal ini mahu memperkasakan akademik rakyat , mengapa dalam kalangan ahli akademik tidak diberi peluang untuk bergerak bebas.

Timbul persoalan, mengapa apabila ada di kalangan pelajar dan ahli akademik yang aktif terlibat dengan parti politik yang cenderung kepada kerajaan tidak diambil tindakan. di mana keadilannya?

Dimana kebebasan bersuara sebagai rakyat Malaysia yang mengamalkan demokrasi?

No comments: