Monday, October 27, 2008

MaTematik dan Sains Kekal daLam BI


KUALA TERENGGANU: Perbincangan meja bulat siri keempat anjuran Kementerian Pelajaran baru-baru ini bersetuju mata pelajaran Sains dan Matematik di sekolah rendah dan menengah terus diajar dalam bahasa Inggeris, tetapi mahu kementerian memperkasakan pengajaran bahasa ibunda, khususnya bahasa Melayu. - Sumber

Bahasa Inggeris ini bertindak sebagai tembok penghalang memahami Sains dan Matematik - Khairy Jamaluddin

Tidak ada di negara dunia pun yang maju dengan meminjam bahasa orang lain semata-mata. Negara-negara seperti Afrika menggunakan Bahasa Inggeris menghadapi situasi kalah lagi kalah. Mereka tidak dapat membangunkan ilmu dalam bahasa sendiri. Pada masa yang sama, gagal menguasai ilmu dalam bahasa asing - Dr. Mohd. Puad Zakarshi

komen 1:
Matematik, Sains Kekal Dalam Bahasa Inggeris tidak perlu!
Melalui Tinjauan dan perbincangan bersama dgn byk rakan guru : dapati memang tidak patut diajar math n science dlm BI -
1. Minat pelajar kepada mata pel. ini merosot krn tahap bi merosot -
2. tahap BI rendah - sepatutnya mantapkan BI dulu - btlah strategi dlm subjek BI bukan dlm math sc.
3.Ada cikgu ajar math sc makan elaun buta! pasal still ajar math n sc. dlm bm sbb mmg budak kurang/x paham dan ada cikgu pun kurang fasih... perabih duit krj jer bagi elaun...padahal perkara tu mmg jd tggjwb cikgu... apa masalahnya bagi elaun atas kapasiti ajat math n sn. nie.... aku pun tak faham
3. gejala ponteng berleluasa adalah penyebab utama ekoran permasalahan ini
4. isu daulat bahasa sendiri diketepikan...
5. Isunya masih tetap sama masalah BI asasnya...bukan masalah math n sc. kenapa math n sc. jadi mangsa!... cuba kaji sapa dpt projek besar dari plaksanaan math sc. dlm bi ini? jgn main politik!
6. kesian lah kat pelajar melayu khususnya lingkup minat..lingkup pencapaian...
PERSOALAN :
KENAPA EXAM DIBUAT SOALAN DLM. DWI BAHASA... KALAU DAH CONFIDENT SGT BERKESAN DLM BI...TAK PERLU SOALAN DWI BAHASA!


komen 2:

Sebagai seorang pendidik dan memimpin satu organisasi latihan keguruan berpandangan dasar PPSMI perlu ditangguhkan dalam konteks pensyarah-pensyarah di pusat latihan guru belum bersedia untuk menyampai kuliah Matematik dan Sains dalam bahasa inggeris.Begitu juga para guru ramai yang tidak mampu kerana sistem pengajian mereka lalui di universiti menggunakan medium B.Malaysia.Mangsanya anak-anak murid yang bertambah sukar memahami 'subject content' terutama anak-anak di luar bandar.Guru memberi kesanggupan kerana mendapat ganjaran 'BISP' (Bayaran insentif subjek pendidikan) sebanyak 10% bagi non-graduate dan 5% bagi graduate yang diterima setiap bulan.Kalau KPM tidak membayar sudah lama mereka menentang dasar ini.Pak Menteri dan Pegawai tinggi KPM hendaklah sedar dapatan kajian Para Profesor IPTA dan hasil seminar tentang problema PPSMI.Jangan tunjukkan ego untuk menangguh dasar yang tidak berjaya.Inilah bahananya tidak dibuat kajian sebelum dilaksanakan. Pemimpin yang menerima didikan berorientasi barat jangan memandang rendah kepada pejuang bahasa yang hendak memertabatkan Bahasa Malaysia. Pada hal bahasa ibunda sudah menunjukkan bukti boleh menjadi alternatif kepada B.Inggeris.Sepatutnya perkasakan Bahasa Inggeris sebagai subjek Bahasa bukan PPSMI.


penulis:

Pada pendapat saya, untuk meningkatkan tahap penguasaan di kalangan pelajar hari ini, terdapat pelbagai method yang perlu diketengahkan..
sepatutnya subjek English itu sendiri perlu dikaji...bukannya sains dan matematik yang menjadi mangsa.

Bila pelajar kurang minat pada English, ini akan menyebabkan secara tidak langsung mereka kurang faham dan kurang minat pada subjek sains dan matematik.

Kita semua maklum bahawa sains dan matematik sangat penting sekarang. Boleh dikatakan semua bidang perlukan asas matematik dan sains..

Jika mereka lemah dalam matematik dan sains, susahlah mereka untuk menembusi peluang ke universiti nanti..


Pada saya, pengajaran sains dan matematik perlu dibuat kajian secara lebih halus.
Jangan biarkan generasi muda menjadi mangsa keadaan. Merekalah generasi muda pewaris bangsa.

Apa pula komen anda?

No comments: