Wednesday, December 31, 2008

Tuesday, December 30, 2008

Hukum Sambutan Tahun Baru Masehi


Pertamanya, sebagai umat Muhammad SAW, kita di ajar untuk mengira peredaran hari menggunakan bulan Islam, ia terlebih afdhal. Pengiraan zakat perlu menggunakan bulan Islam bagi mengetahui "hawl" (tempoh wajibnya) sudah sampai atau belum. Justeru, secara umumnya adalah lebih baik untuk kita mengingati bulan Islam ini bagi terus menjaga identity Islam yang tersendiri.

Adapun, menyambut tahun baru Masehi (yang dikira menurut awal kelahiran Nabi Isa as), menurut pandangan saya, ia adalah HARUS secara bersyarat. Syarat-syaratnya seperti berikut :-


* Sambutan tersebut dilakukan atas asas ‘Uruf atau ‘Adat dan bukannya di anggap sebagai suatu upacara keagamaan. Jika ia diasaskan atas dasar ibadah maka ia perlu mempunyai sandaran dalil yang jelas. Bagaimanapun jika menyambutnya atas asas adat dan diisi dengan progam keagamaan, maka saya masih merasakan HARUSNYA kerana ia termasuk di bawah umum kelebihan majlis ilmu.


Justeru, sambutan tahun baru menurut adat setempat adalah HARUS DENGAN SYARAT berdasarkan penerimaan Islam terhadap adat yang tidak bercanggah dengan Islam. Kaedah Islam yang menerima adat seperti ini adalah " Al-‘Adat Muhakkamah"

Ertinya : "Adat yang tidak bercanggah dengan Syara' boleh menentukan hukum sesuatu perbuatan dan tindakan". (Rujuk Al-Madkhal al-Fiqhi Al-‘Am, Syeikh Mustafa Az-Zarqa, 2/885 ; Syarh alQawaid al-Fiqhiyyah, Syeikh Ahmad Az-Zarqa, ms 219).

Terdapat satu keadah lain berbunyi : " Innama tu'tabaru al-‘Adat iza attaradat aw ghalabat "

ertinya : Sesungguhnya diiktiraf sebagai adat (yang tidak bercanggah) apabila ianya berterusan dilakukan dan dilakukan oleh majority". (Al-Qawaid al-Fiqhiyyah, Ali Ahmad An-Nadawi, ms 65)


* Tiada percampuran rambang lelaki dan wanita yang bukan mahram yang dikebiasaan membawa kepada maksiat. Bagaimanapun, syarat ini hampir mustahil untuk dijaga pada zaman ini kecuali di Kelantan atau dalam sebuah Negara yang pemimpin dan rakyatnya mempunyai ilmu agama yang baik. Justeru, sambutan akan menjadi haram jika syarat ini tidak dijaga.


* Tidak dicampur adukkan dengan hiburan-hiburan yang bertentangan dengan kehendak Islam. Seperti lagu-lagu memuji muja kekasih, wanita, arak. Tidak kira samada ianya lagu biasa atau nasyid (terutamanya dengan kebanjiran kumpulan nasyid hari ini tersasar dari tujuan asal mereka sehingga memperkenalkan lagu-lagu memuji-muja wanita sebagai kekasih).


* Kandungan majlis sambutan ini juga mestilah bertepatan dengan kehendak syara'. Majlis sambutan tahun baru dengan penganjuran majlis ilmu sebagai mengambil sempena cuti umum adalah diharuskan pada pandangan saya.

www.zaharuddin. net

Monday, December 29, 2008

SalaM MAAL HIJRAH



Hari ini merupakan 1 Muharram 1430 H. Tahun ini, awal Muharram selang beberapa hari dengan 1 Jan.

Saya cukup tertarik dengan perbincangan HALAQAH di TV9 yang bertajuk HIJRI MASIHI.
Yang mana satu pilihan sambutan kita.

Di negara kita, masih ramai yang tidak menyedari bahawa sambutan MAAL HIJRAH lebih mulia disambut. Tapi, masyarakat kita sanggup berbelanja besar untuk meraikan sambutan 1 JAN. Di mana silapnya...? Pelbagai acara dibuat sempena menyambut tahun baru masihi ini. KOnsert artis sudah menjadi acara tahunan... Remaja, pemuda pemudi berpeleseran , bercampur gaul di dataran atau di mana saja kononnya untuk meraikan sambutan Tahun BAru.

Sedarlah wahai insan.

Usia kita makin hampir dengan kematian.
Jadikan tahun baru 1430 H ini tahun untuk kita melakukan penghijrahan yang sebenar-benarnya.
Muhasabahlah diri kita atas segala dosa yang dilakukan selama ini
Hisablah diri kita sebelum kita dihisab di titian sirat

Ayuh sahabat,
kita lakukan anjakan paradigma yang lebih baik dari sebelum ini
Rancanglah masa depan kita dengan sebaiknya
Semoga apa yang dirancang mendapat keredhaan Allah

Kekadang hati merintih derita,
Jiwa menangis sedih,
akal mengeluh letih,
Namun hakikat hidup takkan berubah,
yang perlu diubah adalah diri yang menghadapinya
Hati memilih jalan,
akal memulakan langkah dan iman meluruskan arah
Didoakan agar terus tabah mengharungi cabaran meniti kejayaan
Moga kasih Allah terus bersamamu..

Sunday, December 21, 2008

WasiAt Untuk BakaL Isteri


Firman Allah s.w.t dalam surah al-Rum ayat ke 21 maksudnya :

Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterang an (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.


Menerusi ayat ini kita dapat melihat bahawa antara tanda kesempurnaan kejadian manusia ialah penciptaan teman hidup yang akan meneruskan kesinambungan kehidupan manusia di bumi.
Ayat yang menjurus kepada pembuktian tanda-tanda kekuasaanNya ini menghuraikan satu bentuk dari berbagai bentuk anugerahNya yang seringkali diabaikan.

Para ahli tafsir menitikberatkan permasalahan yang berkaitan dengan Islam dan hokum, namun suatu perkara yang perlu ditangani ialah memahami mesej ayat dalam rangka realiti atau lebih tepat lagi kaedah menguruskan konflik rumahtangga yang sering dialami oleh pasangan-pasangan yang berkahwin.Mengapaka h masalah ini timbul sedangkan mafhum ayat mengkehendaki dnegan perkahwinan adanya keserasian dan kedamaian.

Antara wasiat orang bijaksana yang dicatatkan oleh al-Jahidz dalam kitabnya al-Bayan wa al-Tabyeen tentang perspektif perkahwinan yang membahagiakan ialah pesanan isteri ‘Auf bin Muslim Ashaibani kepada puterinya ketika hendak bernikah dengan al Haris bin Amr, raja negeri Kandah. Sewaktu utusan diraja hendak membawa pengantin untuk disampaikan kepada raja, ibunya berwasiat kepada anak perempuannya:

“Wahai anakku! Kalaulah wasiat ini untuk kesempurnaan adabmu, aku percaya kau telah mewarisi segala-galanya, tetapi ia sebagai peringatan untuk yang lalai dan panduan bagi orang yang menggunakan akal.Andai kata wanita tidak memerlukan suami kerana berasa cukup dengan kedua ibu bapanya, tentu ibumu adalah orang yang paling berasa cukup tanpa suami. Tetapi wanita diciptakan untuk lelaki dan lelaki diciptakan untuk mereka.Wahai puteriku, Sesungguhnya engkau akan meninggalkan rumah tempat kamu dilahirkan dan kehidupan yang telah membesarkanmu untuk berpindah kepada seorang lelaki yang belum kamu kenal dan teman hidup yang baru. Kerana itu, jadilah 'hamba' wanita baginya, tentu dia juga akan menjadi 'hamba' lelaki bagimu serta menjadi pendampingmu yang setia.


Peliharalah sepuluh sifat ini terhadapnya, tentu ia akan menjadi perbendaharaan yang baik untukmu.

* Pertama dan kedua, berkhidmat dengan rasa puas serta taat dengan baik kepadanya.

* Ketiga dan keempat, memerhatikan tempat pandangan matanya dan bau yang diciumnya. Jangan sampai matanya memandang yang tidak cantik daripadamu dan jangan sampai dia mencium bau yang busuk daripadamu.
* Kelima dan keenam, memerhatikan waktu tidur dan waktu makannya, kerana lapar yang berlarutan dan tidur yang terganggu dapat menimbulkan rasa marah.
* Ketujuh dan kelapan, menjaga hartanya dan memelihara kehormatan serta keluarganya. Perkara pokok dalam masalah harta adalah membuat kira-kira dan perkara pokok dalam keluarga adalah pengurusan yang baik.
* Kesembilan dan kesepuluh, jangan membangkang perintahnya dan jangan membuka rahsianya. Apabila kamu mengegkari perintahnya, bererti kamu melukai hatinya. Apabila kamu membuka rahsianya kamu tidak akan selamat daripada pengkhianatannya. Kemudian janganlah kamu bergembira di hadapannya ketika dia bersedih atau bersedih di hadapannya ketika dia berseronok.
* Jadilah kamu orang yang sangat menghormatinya, tentu dia akan sangat memuliakanmu. Jadilah kamu orang yang selalu sekata dengannya, tentu dia akan sangat belas kasihan dan sayang kepadamu.


Ketahuilah, sesungguhnya kamu tidak akan dapat apa yang kamu inginkan sehingga kamu mendahulukan kehendaknya daripada keredaanmu, dan mendahulukan kegembiraannya daripada kesenanganmu, baik dalam hal yang kamu sukai atau yang tidak kamu senangi dan Allah pasti memberkatimu.

walaupun nasihat ini lebih menumpukan kepada aspek bahasa, namun pengajaran yang dikutip di sebaliknya amat membantu kita memahami reality hayat kita di dalam rumahtangga.

Secara ringkasnya, ibrah yang terdapat di sebalik wasiat ibu yang matang ini ialah :
1. Carilah pasangan yang beriman lagi taat kepada perintah Allah.
2. Ketaatan kepada suami adalah wajib selagi beliau tidak menyuruh melakukan maksiat kepada Allah.
3. Kepentigan mengamalkan sikap berlapang dada dan bertolak ansur kerana ia pasti menghasilkan reaksi dan tindak balas positif juga dengan izin Allah.
4. Carilah keberkatan hidup dengan menjaga hubungan dengan Allah,contohnya dengan sentiasa berdoa kepadaNya tanpa menghebohkan kekurangan pasangan nescaya engkau akan dapat kasih sayangnya dan kasih sayang manusia.
5. Para perunding hendaklah sentiasa memberikan semangat terhadap banyaknya peluang untuk pembaik pulihan daripada mencari kelemahan seseorang.

Mudah-mudahan sedikit wasiat berupa pengalaman para hukamak ini dapat menyerikan lagi rumahtangga yang dibina bagi menjamin keberadaan sakinah, mawaddah dan rahmah!



ustaz zahazan mohamad.

TANGISAN KERANA TAKUT KEPADA ALLAH


oleh:Ustaz Zainudin Hashim


Pendahuluan

Fenomena tangisan di kalangan manusia hari ini mempunyai maksud yang tersendiri, ini kerana ada yang menangis sebab ditinggalkan orang yang amat dikasihi, sama ada seorang kekasih, ibu, bapa, anak-anak, jiran, sanak saudara terdekat dan seumpamanya.

Terdapat juga yang menangis kerana terlalu gembira sebab bertemu semula dengan orang yang terpisah sejak sekian lama, ada juga di kalangan mereka yang terlalu mudah untuk mengalirkan air mata apabila menonton sebuah cerita yang berkonsepkan kesedihan dengan pelbagai karenah dan watak dalam filem tertentu.

Apapun amat sukar hari ini untuk mendapatkan jenis manusia yang menangis kerana takutkan Allah sebab ia amat terbatas, ini kerana jiwa serta hati mereka tidak terikat melalui hubungan dengan Allah selaku Pencipta, atau dengan kata lain hati mereka tidak melalui proses tarbiyyah seperti yang dialami oleh generasi silam.

Hati manusia hari ini tidak selembut mereka yang terdahulu daripada kita, malah tidak berusaha untuk mencari jalan bagaimana hati tersebut dapat dilunak dan dijinakkan melalui hubungan dengan Allah SWT.

Pendek kata, faktor yang menyebabkan manusia hari ini tidak mementingkan persoalan pensucian hati dan jiwa adalah disebabkan mereka tidak menggarap ilmu agama dengan sepatutnya, mereka membiarkan hati tersebut kosong dan akhirnya terjebak dalam kancah yang amat dikutuk oleh Allah SWT.

Justeru, baginda Rasulullah s.a.w ada memberi wasiat kepada Saidina Ali Bin Abi Talib yang membawa maksud : �Wahai Ali, jika sekiranya berlalu 40 hari di kalangan orang-orang Islam dan mereka tidak duduk (secara langsung) dengan para alim ulama� (menadah kitab, maka mereka akan ditimpakan oleh Allah dengan dua implikasi, pertama hati mereka menjadi keras dan kedua mereka berani pula (terjebak) melakukan dosa-dosa besar�.

Jelas daripada wasiat baginda s.a.w di atas menunujukkan kepada kita, bahawa apabila seseorang muslim itu yang tidak bersedia untuk duduk bersama alim ulama� untuk belajar daripada mereka, maka dia akan ditimpakan dua perkara, hati keras yang tidak memungkinkan dia mendapat petunjuk daripada Allah malah berani pula melakukan dosa-dosa besar seperti meninggalkan solat, membunuh, meragut, memfitnah Islam, membenci ulama�, menderhaka kepada kedua ibu bapa, melanggar perintah Allah, menghina hukum-hukum Islam, meletupkan mangsa yang dibunuh dan banyak lagi yang dianggapa sebagai jenayah di sisi Allah SWT.

Pendekatan al-Quran dan Sunnah Nabi Muhammad mengenai nilai air mata

Sehubungan itu, Allah menjelaskan, menerusi ayat 109 surah al-Isra� yang bermaksud : �Dan mereka menyungkur atas muka mereka sambil menangil dan mereka bertambah khusyu�>

Itulah sikap dan nilai orang-orang yang beriman sungguh-sungguh kepada Allah SWT, di mana mereka tidak akan mudah mengalirkan air mata melainkan apabila melihat Islam ditekan, diperlakukan dengan sewenang-wenangnya oleh tangan-tangan pengkhianat agama, negara dan bangsa.

Keadaan ini amat berbeza sekali dengan orang Islam hari ini yang tidak peka atau prihatin dengan perkembangan semasa yang melibatkan undang-undang Islam yang masih tidak terlaksana dan mereka tidak sedih apatah lagi mengeluarkan air mata kerananya.

Mereka juga tidak berusaha merebut peluang untuk dimasukkan dalam salah satu daripada tujuh kategori manusia yang mendapat naungan Allah pada hari kiamat, seperti yang ditegaskan oleh baginda Rasulullah s.a.w dalam sebuah riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim daripada Abu Hurairah (r.a), bahawa Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya : �Tujuh golongan yang mendapat naungan Allah pada hari Kiamat (di padang Mahsyar), di mana tidak ada naungan melainkan naungan Allah :- Pemerintah yang adil, seseorang yang hatinya terpaut kepada masjid, dua orang yang berkasih sayang kerana Allah dan berpisah kerana Allah, remaja yang membentuk dirinya untuk beribadat kepada Allah, seorang lelaki yang digoda oleh seorang wanita yang rupawan, hartawan dan mempunyai kedudukan, lalu dia berkata, sesungguhnya aku takut kepada Allah (atau sebaliknya), seorang yang mendermakan dengan tangan kanannya hingga tangan kirinya tidak mengetahui (kerana ikhlas) dan seseorang itu yang mengingati Allah (dengan mengenangkan segala dosa yang dibuat) hingga mengalirkan air mata (kerana takut kepada Allah)� - Hadis Sohih.

Dalam hadis yang lain pula, Rasulullah s.a.w bersabda : �Seseorang itu tidak akan masuk neraka disebabkan dia menangis kerana takut kepada Allah�........... Hadis riwayat at-Tirmizi.

Sesungguhnya baginda Rasulullah s.a.w banyak memberi motivasi kepada umatnya dengan kata-kata hikmat (hadisnya) yang mampu mengalirkan air mata bagi golongan yang memiliki hati yang sejahtera daripada amalan syirik, nifaq dan menyanggah hukum Allah SWT, tetapi bagi mereka yang keras hatinya daripada amalan Islam, atau kosong daripada penghayatan agama, walau dibacakan ayat al-Quran kepada mereka, tetap tidak akan berganjak dan terus berada dalam kesesatan.

Allah SWT menegaskan dalam ayat 23 surah az-Zumar (39) maksudnya : �Maka apakah orang-orang yang dibuka Allah hatinya untuk menerima Islam lalu dia mendapat cahaya daripada Tuhannya sama dengan orang keras hati? Maka celakalah bagi mereka yang keras hatinya dari mengingati Allah, sesungguhnya mereka itu berada dalam kesesatan yang nyata�.

Kesan air mata positif yang melayakkan masuk syurga Allah

Para ulama� telah menggariskan beberapa pendekatan bagi memperolehi jalan untuk memastikan agar air mata yang mengalir itu adalah disebabkan takut kepada Allah SWT : 1- Bergaul dengan para solihin di kalangan orang-orang alim yang sering mengingatkan diri kepada Allah, serta merasa bertanggungjawab untuk menyelamatkan agama-Nya yang semakin hari semakin tercemar dengan tindakan orang-orang Islam sendiri. 2- Memerhati alam sekeliling ciptaan Allah bagi membangkitkan diri daripada alpa kepada istiqamah dengan Islam dengan merasakan Allah Maha Agung dalam penciptaan-Nya. 3- Sentiasa melakukan muhasabah diri terhadap segenap kesalahan yang pernah dilakukan, ia tidak dapat dikesan melainkan duduk bersama dengan golongan ahli ilmu. 4- Mencari atau menyediakan persekitaran yang baik adalah salah satu kaedah untuk mampu menangis kerana takut kepada Allah. 5- Mencari contoh teladan yang baik lagi solih bagi mencerminkan diri kepadanya.

Jika semua perkara di atas dapat dilakukan, nescaya seseorang muslim itu berjaya menemui noktah penting bagi menjamin dirinya untuk terus menangis kerana takut kepada Allah SWT. _

SyuKur PadaMu Ya Allah


Minggu lepas, ku mendapat berita yang dinanti-nantikan selama ini.
Allah telah mengabulkan doaku selama ini.
Dari perkhabaran di kanpung, aku mendapat surat formal dari MOSTI.
Telah ku pesan pada seseorang di kampung, jika ada surat yang sampai tolong buka dan bagitau cepat2.
Alhamdulillah, aku telah mendapat biasiswa dari NSF (National Science Felloship) untuk menyara hidupku dalam sarjana kali ini.

Alhamdulillah, syukur padaMu kerana memberikan rezeki yang melimpah ruah padaku.
Inilah berkat kebergantungan kita pada Allah.
Kalau kita yakin bahawa Allah lah satu-satunya tempat bergantungan kita selepas kita berusaha mencapainya, insyaAllah Allah akan berikan pada kita. Cuma masanya saja, kadang-kadang cepat, dan kadang-kadang lambat.

Jika apa yang dihajat itu lambat diperoleh, yakinlah bahawa Allah akan memberikan kita sesuatu yang lebih baik dari apa yang kita minta.

jika apa yang dihajat itu tidak kesampaian, boleh jadi apa yang diminta itu tidak baik untuk kita. Allah itu Maha Mengetahui.

Berbalik pada biasiswa yang kudapat itu, sebenarnya banyak onak dan duri yang ditempuhi. Ceritanya pernah ku tulis dalam entri sebelum ini. 'Suatu hari yang tidak diduga'

Apa yang nak ku tekankan disini ialah konsep tawakal kita pada Allah.
Untuk mendapat sesuatu hajat, kita hendaklah berusaha dengan bersungguh-sungguh,selepas itu banyakkan berdoa dan solat hajat. minta Allah permudahkan segala urusan.

Tapi dengan syarat, kita hendaklah menjauhi segala perkara yang dilarang oleh Allah.dan melakukan perkara-perkara yang disukai oleh Allah. Ini kerana sesuatu yang baik itu tidak boleh bercampur dengan yang batil. Cahaya Allah itu tidak akan masuk ke dalam hati yang gelap.Wallaua'lam.

JaLan Dakwah



Jalan Dakwah
oleh: Alarm me


Dari barisan usrah
Dan dari umbi tarbiah
Muncullah sinaran fikrah
Islah terus meniti masa

Dari dewan selesa ke jalanan yg berhaba
Pejuang keadilan dan penjulang kebenaran
Bersama islam membina ummah
Usaha daulatkan syariah
Agar hidup penuh barakah

Di dalam sedih dan ketawa
Di dalam susah dan mewah
Tetap teguh iman dan takwa

Sehati sejiwa
Dulu kini selamanya
Walau apa yg melanda hadapi bersama

Ya Allah ya Rabbi
Teguhkan iman kami
Moga tabah hati tak berbelah bagi

Berbekalkan islam membina masyarakat
Mengukuh umat insan sejagat
Setiap mehnah pastinya ada hikmah
Berbaik sangka pada yg Esa.

Rasulullah contoh ikutan
Prinsip syura jadikan amalan
Korban masa tenaga kita
Dan fikiran perkasakan maruah kita

Monday, December 1, 2008

SelaMat Pengantin Baru "ABE IS"

Tanggal 29 Nov yang lalu, merupakan hari paling bermakna buat anak sepupuku, abe is yang sebaya dengan ku.Abe Is merupakan cucu sulong mak saudaraku...Ramai la sanak saudara yang mengiringi beliau masa kenduri di pihak perempuan di Kuantan.
Saya bersama 3 orang abang pun turut hadir. Emm bila lagi nak kenal tempat orang.
Kitorang sewa home stay. Riuh rendah rumah tu...Mcm2 ragam...Betapa bahagianya saya dapat bersama keluarga yang agak besar..Dah lama x merasai suasana mcm ni..

Malam tu...
ada sesuatu berlaku padaku...
selepas supper lebih kurang pukul 1 pagi(baru makan malam sebenarnya, penat tunggu sepupuku beli makanan...dah la aku ni gastrik)aku sambung tidur balik.tapi berlainan tempat tidur. bilik ku yang asal diduduki oleh para2 teruna.
terpaksa la aku pindah bilik lain.
aku ditempatkan di bilik kecil (stor)..ermmm sedihnya tapi apa nak buat. tidurlah berdua..

mlm tu..tanpa kusedari... aku ditindih oleh makhluk halus rupanya. tapi aku x sedar ...
pagi tu riuh sanak saudara bercakap pasal aku..
sukar untuk ku percayai...abangku pun x percaya...
tapi beberapa orang dengar aku 'bersuara Kuat'..
tu la x basuh kaki dulu sebelum tido, mungkin x baca pendinding diri..

Bestnya dapat jumpa sanak saudara. Pada minggu depan pula mjlis di umah pihak lelaki.. erm lagi meriah...dapat jumpa semua..
argh...tak sabarnya nak balik kampung....walaupun hujan lebat..sanggup kuredahi dan renangi..hehe

di kelantan dan terengganu, dijangkakan hujan lebat dan air naik...
erm x tau la dapat balik ke x nnti.
mudah-mudahan air akan surut.

Sehari selepas tu, aku pun berangkat semula ke Johor. continue my work...


Apa yang membuatku sebak dan terharu...?
"Na, lepas master ni, smbung terus Phd yer..." kata sepupuku, kak Pah.
"Sambung la terus selagi ada minat nak belajar", smbung makcikku, Che Mah.
"Sebelum ada apa2 komitmen lain, baik smbung terus"

"Sambung la terus abih master nih" ujar abangku.

Hatiku diam x terkata. Begitu tinggi harapan yang perlu kupikul dan impian yang harus ku penuhi. Semua orang memberi dorongan untukku meneruskan hingga ke akhirnya..

Mampukah aku?? Layakkah aku?? bersediakah aku??
bermcm2 persoalan yang bermain di benakku...

YaALlah, berikan aku kekuatan..
Kabulkanlah impian, harapan dan cita-citaku..
Semoga harapan dan cita-cita ini akan tercapai demi untuk agama dan keluarga tercinta ini.

Monday, November 24, 2008

SuArA di PerHentiaN..


Di sebuah perhentian, terdengar suara suram mengalu-alukan kehadiran anda….

“Salam sejahtera!”

Suasana tiba-tiba hening, tanpa sebarang suara, lau terdengar pula …

”Selamat datang ke perhentian Barzakh! Perhentian yang akan membawa anda ke destinasi yang abadi!” tiba-tiba terdengar suara entah daripada mana…

Suara itu bersambung lagi…

Sebentar tadi anda telah dijemput oleh En Izrail daripada perjalanan kehidupan untuk memasuki perjalanan kematian. Sebagai imbasan, di perjalanan kehidupan yang baru sahaja anda tempuhi sebentar tadi, anda telah menempuhi beberapa perhentian.

Masihkah anda ingat di perhentian pertama sebelum anda memulakan perjalanan kehidupan? Ya, tepat sekali; perhentian roh di mana anda disenyawakan. Selepas keluar daripada perhentian ini, anda mula memasuki perjalanan kehidupan yang terhenti-henti di beberapa perhentian. Antaranya perhentian bayi dan perhentian kanak-kanak. Kedua-dua perhentian ini amat mudah ditempuhi kerana rekod perjalanan anda tidak dicatat oelh En Raqid dan En Atid.

Ingat lagi perhentian berikunya? Ya, perhentian remaja, perhentian dewasa dan perhentian tua. Ketiga-tiga perhentian ini anda benar-benar menikmati perjalanan kehidupan yang sebenar-benarnya. Dan di perhentian-perhenti an inilah rekod perjalanan anda dicatat oleh En Raqib dan En Atid.

Dan sebentar tadi, tamatlah sudah perjalanan anda di lebuh raya kehidupan. Ia tamat sebaik sahaja En Izrail menjemput anda….

Suasana hening lagi. Tidak lama kemudian, terdengar satau pengumuman….

Pengumuman penting! Pengumuman penting!

Bila-bila masa En Munkar dan En Nakir akan tiba untuk menyambut kehadiran anda. untuk menguji minda dengan beberapa soalan-soalan bocor, sebagaimana berikut;
1. Siapakah Tuhan anda?
2. Apakah Agama anda?
3. Siapakah Nabi anda?
4. Apakah Kitab anda?
5. Di manakah Kiblat anda?
6. Siapakah Saudara anda?

Mudah bukan soalan-soalan tadi?

Jadi anda tidak perlu risau. Kerana persoalan-persoalan tadi akan diberi layanan-layanan yang berbeza mengikut rekod perjalanan anda di lebuh raya kehidupan tadi…

Bagaimana rekod perjalanan anda? Alhamdulillah jika anda berpuas hati. Jika anda tidak berpuas hati pun, sudah tidak boleh berundur lagi, kerana perjalanan yang telah diberikan sudah terlalu lama, ada yang 60 tahun, ada yang 70 tahun, ada yang 80 tahun, ada yang 40 tahun dan sebagainya…. Di sini tidak ada jalan ”U Turn”.

Sementara menantikan kehadiran En Munkar dan En Nakir, sila semak rekod perjalanan anda di lebuh raya kehidupan sebentar tadi.

Mungkin anda menempuh perjalanan kehidupan sebentar tadi dengan penuh hati-hati dan akhirnya selamat sampai di penghujung perjalanan lebuh raya kehidupan ini dengan hati yang tenang apabila dijemput oleh En Izrail tadi. Anda bertuah kerana layanan yang akan diberikan oleh En Munkar dan Nakir adalah amat istimewa sekali! Jadi tahniah untuk anda.

Dan mungkin ada juga daripada kalangan anda yang yang pernah terbabas. Jika anda sempat untuk membetulkan pemanduan dan mengubah haluan, alhamdulillah, insya-Allah anda akan dilayan dengan baik juga oleh En Munkar dan En Nakir.

Walaubagaimana pun, sekiranya anda terbabas dan tidak mengambil iktibar untuk membetulkan pemanduan dan mengubah haluan, dan seterusnya anda kemalangan, berita buruk untuk anda. Sudah pasti sebentar tadi anda menganggap En Izrail sebagai tetamu yang tidak diundang. Diharap anda jangan salahkan beliau, kerana beliau hanya menjalankan tugas daripada Tuan Yang Di-Atas. Dan sekarang anda telah tiba di perhentian ini, sudah tidak ada ruang untuk anda kembali.

Ingat! di sini tidak ada jalan ”U Turn”.

Sebentar nanti, En Munkar dan En Nakir akan tiba dengan wajah yang bengis. Dan yang pasti, soalan-soalan bocor tadi tidak mudah untuk anda menjawabnya sekalipun anda telah menghafalnya.

Oh, di sini juga terdapat daripada kalangan anda yang melalui jalan ”short cut” untuk ke sini. Tentunya anda adalah daripada kalangan mereka yang melalui jalan jihad dan syahid untuk sampat ke sini. Tahniah dan anda amat beruntuung kerana anda tidak perlu berhadapan dengan En Munkar dan En Nakir seperti orang lain. Selepas perhentian ini, anda akan dibawa dengan mudah dan pantas, lebih pantas daripada Komuter, LRT, Nuri atau Monorail, untuk menuju ke destinasi yang abadi.

Tidak kira apa sahaja rekod perjalanan anda, selain daripada mereka yang datang dengan jalan ’short-cut’, anda tidak akan terlepas daripada ditanya oleh En Munkar dan En Nakir. Oh, sesungguhnya anda tidak boleh memalsukan rekod perjalanan anda kerana ia telah pun direkod oleh En Raqib dan En Atid sewaktu anda berada di lebih raya kehidupan sebentar tadi. Anda sudah lupa?

Selepas perhentian ini anda akan dibawa ke perhentian Mahsyar untuk dihitung segala rekod-rekod perjalanan anda di sepanjang lebuh raya kehidupan tadi. Ia akan dibantu oleh En Raqib dan En Atid. Oh, sekali lagi jangan salahkan mereka berdua kerana mereka berdua pun hanya menjalankan arahan daripada Yang Di Atas. Di sinilah rekod perjalanan anda akan disemak oleh Tuan Yang Di-Atas untuk menentukan sama ada keahlian anda diterima atau ditolak.

Kemudian, selepas perhentian Mahsyar, anda akan akan dibawa ke untuk menyeberangi jambatan gantung Sirat yang sebesar rambut dibelah tujuh sahaja. Rekod perjalanan anda yang telah disemak di hentian Mahsyar tadi akan menentukan kelancaran anda untuk menyebarangi jambatan gantung ini.

Di destinasi terakhir nanti, jika keahlian anda telah diterima, anda akan disambut dengan mesra oleh En Ridzuan. Jika keahlian anda ditolak, maka anda terpaksa berhadapan dengan En Malik yang bengis. Bergantung kepada rekod perjalanan anda sama ada selamanya keahlian anda ditolak, atau ia ditolak sementara sebelum ditransitkan dan seterusnya diterima keahlian. Barangsiapa yang diterima keahliannya, akan diberi peluang untuk menatap wajah Tuan Yang Di-Atas

Suasana hening lagi. Tidak ada suara suram kedengaran buat seketika….

Nampaknya En Munkar dan En Nakir hampir tiba, itu sahaja pesanan yang ingin disampaikan untuk anda yang sedang menunggu giliran.

Anda tidak mampu mengubahnya!

Tiada lagi suara-suara suram kedengaran, yang terdengar selepas itu hanyalah suara-suaran ANDA!

Thursday, November 20, 2008

KEPADA PEJUANG AGAMA ALLAH



katanya kau seorang pejuang
tapi ikhtilat mu tidak dijaga

katanya kau seorang pejuang
tapi kau masih assobiyyah

katanya kau seorang pejuang
tapi ibadah mu dan amalanmu masih seperti dahulu

katanya kau seorang pejuang
kau masih layan tv , movie dan game dgn alasan nak release tension

katanya kau seorang pejuang
cinta dunia masih menempati hatimu berbanding cinta allah dan rasulNYA

katanya kau seorang pejuang
kau sebok update isu semasa berbanding AL QURAN 1juz sehari

katanya kau seorang pejuang
kau xpun berdakwah

katanya kau seorang pejuang
kau masih layan muzik-muzik yang lagha

katanya kau seorang pejuang
tapi sering beralasan untuk dakwah dan jihad

katanya kau seorang pejuang
kau masih ada karat jahiliyyah dihatimu tanpa usaha membuangnya

katanya kau seorang pejuang
mutabaah ibadahmu sangat menyedihkan

katanya kau seorang pejuang
ukhuwahmu hanya untuk kepentinganmu bukan kepentingan ummat

katanya kau seorang pejuang
kau sering tinggal QIAMULLAIL bebanding mengamalkannya

katanya kau seorang pejuang
berapa banyak ummat yang kau ziarah?

katanya kau seorang pejuang
kau sering menyalahkan orang lain berbanding diri sediri akibat lalai kerna tidak berdakwah

katanya kau seorang pejuang
kau lebih banyak berdakyah berbanding berdakwah

katanya kau seorang pejuang
tapi masa rehatmu lebih banyak berbanding masa berdakwah

katanya kau seorang pejuang
tapi untuk berinfaq saja kau sudah kikir

katanya kau seorang pejuang
hidupmu masih senang lenang dan mewah

katanya kau seorang pejuang
kau sudah menganggap dirimu mulia sedangkan kau harus lebih tawadhuk

katanya kau seorang pejuang
kau jarang sekali menangis untuk bertaubat

katanya kau seorang pejuang
kau masih seronok dengan maksiat di sekitarmu

katanya kau seorang pejuang
kau tidak rasa apa-apa bila berbuat maksiat

Betapa Hinanya Nilai Seorang Hamba!



Sedar atau tidak, pasti terkadang jiwa insani itu dihimpit naluri untuk bermegah-megah dengan setiap kelebihan yang dimiliki. Tatkala iman mula goyah, taqwa mula merapuh, nafsu merasuk nurani suci, lalu hati tunduk pada bisikan syaitan nan keji. Waktu itu, insani juga bisa terlupa bahawa tiap-tiap satu nikmat yang dikecapinya itu hadir hanya dengan izin Allah s.w.t. Lihatlah, betapa liciknya sang iblis! Sehinggakan, terkadang itu, di dalam jalan dakwah yang mulia ini, mampu terbitnya fitnah yang merugikan. Walhal, amal palsu menampakkan cerminan bahawa kita seolah-olah berada di atas jalan yang benar. Alangkah ruginya jika selama ini segala amal ibadah kita tidak diterima Khaliq! Maha Suci Allah yang tiap-tiap jiwa berada dalam genggamanNya! Kami mohon berlindung daripada melakukan amal yang sia-sia!



Apakah itu amal yang sia-sia?


Itulah amal yang didasari rasa 'ujub, riak dan takabbur. Bilamana landasan keikhlasan sudah mulai robek, diri lantas mendabik dada! Amal ibadah yang sepatutnya dilaksanakan berteraskan ketaatan kepada Ar-Rahman, mula mengintai pengiktirafan manusia lain. Harapan kepada pujian ramai mula berbunga-bunga. Saat ada pula yang lebih berjaya, hasad dengki mula mengambil tempatnya! Saat ada yang tersungkur, dia bersyukur! Betapa, manusia ini hamba yang hina dina. Waras akalnya tidak bersatu dengan kata hati, lalu pantas sahaja mendabik dada tanpa sedikit pun rasa malu. Betapa, dia hampir sahaja terlupa bahawa setiap denyut nadinya itu berada di bawah pengawalan Tuhan Yang Satu.


Pernahkah kita berfikir, sebaik sahaja usai solat fardhu yang kita lakukan; Adakah solatku ini diterima? Masih wujudkah lagi pandangan kasih Allah kepadaku? - Jika ya, teruskanlah istiqamah dengan pertanyaan-pertanya an sebegini. " Seburuk-buruk pencuri ialah orang yang mencuri di dalam solatnya. Para sahabat bertanya, siapakah orang itu? Maka Rasulullah s.a.w menjawab; orang yang tidak sempurna rukuk dan sujudnya" -H.R Ahmad. Mengapa penulis mengaitkan soal hina hamba dengan solat? Kerana, solat adalah asas dan merupakan tiang kepada agama seseorang muslim. Malah, amalan pertama yang akan ditanya di akhirat kelak juga merupakan solat fardhu seseorang hamba itu.

Jika baik solatnya, maka baiklah seluruh amalannya dan begitulah sebaliknya. Justeru, marilah kita kembali menilai khabar iman dan amal kita. Adakah solat kita mampu mengawal diri daripada melakukan perkara keji dan mungkar seperti apa yang terkandung dalam kalamullah itu? Ikhlaskah kita dalam menunaikan solat, atau hanya atas dasar tidak tahan mendengar leteran ibu ayah? Atau hanya atas alasan amalan ikut-ikutan sahaja? Tanpa sekelumit pun rasa untuk berusaha mengkaji hikmah sebenar solat terhadap diri manusia? Barangkali juga ada di antara kita yang bersolat hanya kerana ingin menunjuk-nunjuk.

Maha Suci Allah Yang Maha Pengampun, lagi Maha Penerima taubat, ampunkanlah dosa kami dan terimalah taubat kami..

Kasih sayang Allah s.w.t meliputi seluruh kerajaan lagit dan bumiNya. Kerana itulah setiap makhluk yang bernyawa mendapat bahagian rezeki mereka masing-masing. Betapa hebatnya rencana Al-Manan dan betapa hinanya nilai seorang hamba! Masakan dengan sedikit tempias nikmat Allah itu dia bisa merasakan diri cukup sempurna? Mengaku diri dengan kemuliaan, mengangkat diri dengan ilmu pengetahuan yang masih cetek pada hakikatnya, memanjangkan mata pada keindahan dunia, dan menghambakan diri kepada nafsu yang menggila, semua ini sifat tercela yang harus dibuang jauh-jauh dengan hanya satu cara.



Yakni penyucian nurani hati dengan hiasan sifat tawaddhuk dan semaikanlah rasa jiwa kehambaan kerana sesungguhnya manusia itu tiada daya dalam melawan kekuasaan Allah s.w.t. Ibnu Umar pernah meriwayatkan sebuah hadis, sabda Rasulullah s.a.w yang mulia; " Sesungguhnya, hati ini boleh berkarat sebagaimana berkaratnya besi bila terkena air. Baginda ditanya, "Wahai Rasulullah, bagaimana cara membersihkannya? " Rasulullah menjawab, "Perbanyakkanlah mengingati mati dan membaca Al-Quran"-(H.R Baihaqy)

Pertolongan yang tidak disangka-sangka

Tanpa kita ketahui, sebenarnya pertolongan Allah itu sering sahaja berlaku secara tiba-tiba dan tidak disangka-sangka. Bagi yang sentiasa meletakkan diri dalam keindahan tawakkal kepadaNya, saat pertolongan dan bantuan Allah itu lahir, jiwanya sentiasa dirundung rasa keinsafan.

Lidahnya tidak henti-henti mengucapkan rasa syukur sehinggakan air matanya turut sama menyatakan rasa terima kasih tidak terhingga kerana masih mendapat pandangan kasih Ar-Rahman. Lantas, amalnya diperhebat kerana dalam diri tersemat indah rasa kehambaan. Keimanannya bahawa dengan mengingati Allah dikala senang, pasti mendapat perhatian Allah di kala susah semakin menebal. Alangkah indahnya saat jiwa berada dalam dakapan iman!

Bagi jiwa yang sakit, pasti pertolongan yang hadir itu dirasakan dengan berkat usahanya sendiri dengan menafikan bahawa tiap-tiap yang berlaku itu hanya terjadi dengan izin Dia Yang Maha Berkuasa. Inilah realiti kehidupan yang terjadi pada umat baginda rasul, Muhammad s.a.w yang diuji dengan pangkat dan harta kekayaan. Begitu juga dengan konteks pelajar yang berjaya memperoleh keputusan yang cemerlang. Masih wujud sebilangan besar pelajar yang terlupa untuk mensyukuri nikmat kejayaan yang diberikan Tuhan kepada mereka. Mengapa hal ini terjadi, berbalik kepada jawapan yang sama. Kerana lunturnya rasa dan jiwa kehambaan.

Justeru, bagi orang-orang yang beriman, jangan pernah dirisaukan dengan perihal balasan Allah s.w.t kepada mereka. Sesungguhnya karunia Allah sangat luas. Masakan Allah tidak mengetahui penat lelah hamba-hambanYa yang soleh? Sehinggakan dunia dan seluruh isinya tidak layak diberikan sebagai ganjaran kepada mereka. Yang menanti pasti singgahsana nan indah di syurga kelak. Jangan pernah membiarkan penyakit ujub, riak dan takabbur merebak di hati. Juga jangan pernah menyesal andai segala apa yang kita kecapi tidak kita perolehi. Tiada satu makhluk pun yang bisa menandingi kehebatan dan kekuasaan Allah s.w.t. Pasti, bagi mereka yang terlibat di dalam jalan dakwah ini, persoalan mengenai himpitan-himpitan masalah menebal di benak fikiran. Barangkali pernah juga terlintas " Benarkah apa yang aku lakukan ini? Jika Allah meredhai apa yang aku lakukan, masakan aku diuji sebegini rupa?" Ingatlah, berjuang memang pahit! Kerana syurga itu manis. Masakan, jalanan perjuangan dihampar permaidani merah? Bersyukurlah bagi mereka yang diuji dengan kesusahan sedangkan ujian berupa kesenangan itu sememangnya lebih payah.


Jiwa Hamba

Semaikanlah jiwa hamba dan hindarkanlah diri dari mendabik dada dengan kemuliaan dan harta benda. Sucikanlah hati dengan memperbanyak amalan zikir dan bacaan Al-Quran kerana Rasulullah s.a.w pernah berpesan kepada kita; di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Tarmizi ibnu Abbas; " Seseorang yang tidak ada sedikitpun Al-Quran di dalam hatinya adalah seperti rumah yang kosong," (H.R Tarmizi) Nauzubillahi minzaalik. Bagi mereka yang sedang merawat hati, jangan pernah khuatir dengan persoalan berupa " Mengapa semakin aku cuba merawat hati, semakin aku menemui kebuntuan, semakin aku menyedari kekotoran yang berlumut-lumut? " Inilah tanda bahawa hati itu sedang dirawat.

Demikian jualah yang berlaku kepada tubuh badan kita saat para doktor menjalankan diagnosis. Jasad yang dirasakan sihat rupa-rupanya menghidap pelbagai penyakit-penyakit merbahaya. Oleh itu, nilailah kembali betapa kita ini sebenarnya mampu mengecapi nikmat kehidupan hanya dengan izin Dia Yang Maha Berkuasa. Beristighfarlah dengan ibu segala istighfar andai pernah terdetik di dalam hati rasa 'ujub,riak dan takabbur. Mudah-mudahan redha Allah bersama kita..

Allahumma irhamna bil Quran, Waj'alhu lana imaman wa nuran wa hudan wa rahmah. Allahumma zakkirna minhuma nasina wa 'allimna minhuma jahilna, waj'al hulana hujjatan ya Rabbal'Alamin. .

Ya Allah kasihanilah kami dengan Al-Quran, jadikanlah ia imam, cahaya dan rahmat bagi kami. Ya Allah ingatkanlah kami ketika lupa serta bimbinglah kami ketika kami tidak mengetahui serta jadikanlah Al-Quran itu hujjah bagi kami..



Semoga dengan rahmat Allah swt, kita semua umat Islam....diampunkan segala dosa,dijauhkan dari azab kubur dan azab api neraka....diberi petunjuk yang benar dalam perjalanan hidup ini....dan dikurniakan syurga firdaus

Wallahu'alam

sumber: iluvislam.com

Harga Minyak Turuunnn Lagi...

Harga minyak RM2, rakyat bayar cukai 38 sen seliter


KUALA LUMPUR, 20 Nov (Hrkh) - Kerajaan disifatkan seperti 'Along' yang memungut hutang apabila hanya menurunkan harga minyak pada kadar RM2 walaupun harga pasaran di pam ialah RM1.62 sen.

Menurut Ketua Penerangan PAS, Mahfuz Omar kerajaan berbuat demikian hanya untuk mengutip kembali rebat tunai minyak yang pernah diberikan ketika harga minyak melambung beberapa bulan lalu.

"Kini kerajaan umpama Along, turunkan harga minyak jadi RM2, sedangkan Menteri KPDNHEP, Dato' Shahrir Samad mengakui harga sepatutnya di pam ialah RM1.62 sen tanpa subsidi kerajaan," kata Mahfuz ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Menurut Mahfuz, dengan harga minyak RM2 juga, rakyat terpaksa membayar cukai kepada kerajaan sejumlah 38 sen seliter, dan inilah cara kerajaan mengutip kembali rebet yang pernah diberikan.

Tidak dinafikan kerajaan masih terus memberikan rebet tersebut hari ini apabila rakyat memperbaharui cukai jalan, namun sedikit demi sedikit kerajaan mengutipnya dengan cara cukai 38 sen seliter, dakwa Mahfuz.

Sementara itu, Pengarah Pusat Penyelidikan PAS, Dr Dzulkifly Ahmad bersetuju dengan fakta bahawa rakyat membayar harga minyak pada kadar RM2 seliter ini dengan turut membayar cukai kepada kerajaan.

Beliau berkata demikian ketika mencelah dalam penggulungan perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2009 bagi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna di Parlimen padi tadi.

Mengulas lanjut perkara yang ditimbulkan di Dewan Rakyat itu, Dr Dzulkifly menyatakan, penyelididkan yang dibuat PAS mendapati rakyat sebenarnya tidak lagi perlu dibayar oleh kerajaan untuk menanggung harga minyak.

"Satu tong minyak mentah yang ada 159 liter tergantung kepada convertion ratio nya menunjukkan samada kita guna minyak mentah pada harga USD 60 atau USD 70 satu tong,

"Kedua-dua nya menunjukan harga pada pam (stesen minyak), kalau diambil kira USD 60 setong harga di pam ialah RM1.32 sen seliter, kalau harga ambil USD 70 setong maknanya RM1.64 sen seliter," katanya.

Kini harga minyak berada pada sekitar USD 60 hingga USD 70 setong, justeru kata Dr Dzulkifly menyatakan kerajaan tidak lagi beri subsidi kepada rakyat.

Sebaliknya pada harga minyak di pam seliter RM2.00 yang diumumkan kerajaan hari ini makanya rakyat lah yang membayar cukai kepada kerajaan, katanya.

Dalam jawapannya, Menteri KPDNHEP, Dato' Shahrir Samad mengakui hakikat yang dinyatakan Dr Dzulkifly bahawa harga minyak pada harga pam hari ini menyebabkan rakyat membayar cukai.

Ujar Shahrir, apapun yang dilakukan dalam perkiraana ia harus dimasukkan margin, seperti mana sebenarnya pada 17 November bila kita buat perkiraan harga purata mengikut USD 63.1 dan harga tanpa subsidi dalam RM1.62,

"Saya dah maklumkan, dan sebenarnya juga pada Oktober dua minggu pertama harga pada peringkat USD85.48 dan dua minggu akhir Oktober ialah pada 76.45 USD.

"Kalau kita lihat Oktober sahaja harga tanpa subsidi RM2.26 sen, ini bermakna harga komersil,. dan ketika itu dalam Oktober kita turunkan pada RM 2.15 sen," jelas Shahrir.

Menurut Shahrir pada September harga tanpa subdsidi ialah pada RM2.77 sen tetapi harga di pam 2.45 sen sementara pada Ogos RM 2.85 sen namun kerajaan turunkan kepada RM2.55 sen.

Ujar Shahrir lagi, bagi bulan Ogos, September dan Oktober harga yang di pam ialah lebih rendah daripada harga komersil.

Dalam keadaan itu kerajaan memberikan subsidi yang dijanjikan di bawah skim penstrukturan semula subsidi, katanya.

Tetapi pada bulan Oktober harga minyak turun dengan cepat, subsidi yang ditawar kerajaan untuk petrol sahaja telah kurang daripada RM344 juta Spetember kepada RM15 juta.

Dalam kes penurunan pada bulan November hari ini harga pada RM2 bukanlah subsidi yang dibayar rakyat kepada kerajaan sebaliknya ialah cukai.

Thursday, November 13, 2008

Sunday, November 9, 2008

Kisah Yang Mungkin Nyata

Seperti biasa, setelah pulang dari pejabat dan tiba di rumah, aku terus

duduk berehat disofa sambil melepas penat. Sepertinya aku sangat malas untuk membersihkan diri dan menunaikan solat. Sementara anak2 & isteri sedang berkumpul diruang tengah.

Dalam keletihan tadi, aku disegarkan dengan adanya angin dingin sepoi2 yang menghembus tepat di muka ku. Selang beberapa lama seorang yang tak tampak mukanya berjubah putih dengan tongkat ditangannya tiba2 sudah berdiri di depan mata.

Aku sangat terkejut dengan kedatangannya yang tiba2 itu. Sebelum sempat bertanya.... siapa dia.... tiba2 aku merasa dada ku sesak...sukar untuk bernafas.... namun aku berusaha untuk tetap menghirup udara seperti biasa.Yang aku rasakan waktu itu ada sesuatu yang berjalan pelan2 dari dadaku...... terus erjalan..... kekerongkongku. . sakittttttttt. ........sakit. rasanya.

Keluar airmataku menahan rasa sakitnya,... Oh Tuhan apa yang telah berlaku pd diriku......Dalam keadaan yang masih sukar bernafas tadi, benda tadi terus memaksa untuk keluar dari tubuhku...kkhh. ........ khhhh..... kerongkonganku berbunyi. Sakit rasanya, amat teramat sakit..... Seolah tak mampu aku menahan benda tadi...Badanku gementar... peluh keringat meluncur deras....mataku terbelalak.. ... air mataku seolah tak berhenti.Tangan & kakiku kejang2 sedetik setelah benda itu meninggalkan aku.

Aku melihat benda tadi dibawa oleh lelaki misteri itu... pergi... berlalu begitu saja.... hilang dari pandangan.

Namun setelah itu......... aku merasa aku jauh lebih ringan, sehat,segar, cerah... tidak seperti biasanya. Aku heran... isteri & anak2 ku yang sedari tadi ada diruang tengah, tiba2 terkejut berhamburan ke arahku.. Di situ aku melihat ada seseorang yang terbujur kaku ada tepat di atas sofa yang kududuki tadi. Badannya dingin kulitnya membiru. Siapa dia???????.. Mengapa anak2 & isteriku memeluknya sambil menangis...mereka menjerit... histeria . terlebih isteriku seolah tak mau melepaskan orang yang terbujur tadi... Siapa dia......... ..????? ??? Betapa terkejutnya aku ketika wajahnya dibalikkan. Dia........ dia....... dia mirip dengan aku.... ada apa ini Tuhan...???? ????

Aku cuba menarik tangan isteriku tapi tak mampu..... Aku cuba pula untuk merangkul anak2 ku tapi tak berjaya. Aku cuba jelaskan kalau itu bukan aku. Aku cuba jelaskan kalau aku ada di sini.. Aku mulai berteriak.... tapi mereka seolah tak mendengarkan aku. Seolah mereka tak melihatku.... Dan mereka terus-menerus menangis.... aku sedar.. aku sedar bahawa lelaki yang misteri tadi telah membawa rohku. Aku telah mati... aku telah mati.
Aku telah meninggalkan mereka .. tak kuasa aku menangis.... berteriak. ....Aku tak kuat melihat mereka menangisi mayatku.

Aku sangat sedih.. selama hidupku belum banyak yang kulakukan untuk membahagiakan mereka. Belum banyak yang telah kulakukan untuk membimbing mereka. Tapi waktuku telah habis........ masaku telah terlewat.... aku
sudah dikembalikan pada saat aku terduduk di sofa setelah penat seharian bekerja. Sungguh, bila aku tahu aku akan mati, aku akan membahagi waktu bila harus bekerja, beribadah, untuk keluarga dll.

Aku menyesal aku terlambat menyedarinya. Aku mati dalam keadaan belum solat.
Oh Tuhan, JIKA kau inginkan keadaanku masih hidup sungguh aku amat sangat bahagia. Kerana aku MASIH mempunyai waktu untuk bersimpuh, mengakui segala dosa & berbuat kebaikan sehingga bila maut menjemputku kelak aku telah berada pada keadaan yang lebih bersedia.

Umat Islam Kini dan Pembetulan Persepsi terhadap proses Keilmuan



Pada teorinya umat islm dan ilmu tidak dapat dipisahkan.
Namun realitinya kita dapati umat Islam begitu terkebelakang dalam perlumbaan menguasai ilmu pengetahuan moden. Memang benar umat Islam pada suatu masa dalam sejarah pernah menguasaitamadundan keilmuan, tetapi kebanggaan itu seolah-olahtiada kesinambungannya dengan realiti umat Islam sekarang.

Mengapa perkara ini terjadi?

Secara umumnya kita dapat katakan antara sebab utama ialah kerana umat Islam tidak lagi benar-benar mengamalkan ajaran Islam yang sebenar.Namun jika kita halusi mungkin terdapat kesilapan besar dalam kita mentafsirkan cara memenuhi tuntutan ilmu di dalam Islam

Beberapa contoh dapat dikemukakan tentang bagaimana berlakunya silap pentafsiran tentang ilmu dan tuntutan ilmu di kalangan umat Islam sekarang.

Pernah suatu ketika di mana umat Islam menganggap ilmu yang dituntut dalam Islam hanya berupa ilmu fardhu ain seperti ilmu syariat, usuluddin, tafsir dan hadis sahaja. Ilmu-ilmu seperti ilmu sains dan teknologi , ilmu perniagaan, ilmu pengurusan dan lain-lain lagi menjadi suatu yang terasing kerana dianggap ilmu keduniaan semata-mata serta "tidak menghampirkan diri kepada Allah SWT".

Tanggapan demikian berlaku selepas berakhirnya era kegemilangan tamadun umat Islam iaitu selepas berakhirnya Khalifah Islamiah di Turki dan bermulanya era penjajahan di Turki dan bermulanyaera penjajahan Barat ke atas negara umat Islam.

Setelah kebanyakan negara umat Islam bebas dari penjajahan, ilmu-ilmu fardhu kifayah tertinggal dalam kesinambungan ilmu. Kegemilangan ilmu masih lagi belum dapat dicapai oleh umat Islam hari ini bahkan tidak keterlaluan lebih tiga puluh tahun ke belakang dari sudut pencapaian ilmu dibandingkan dengan bukan Islam khususnya negara-negara barat.

Itupun jika dibandingkan dengan negara-negara majudengan negara membangun seperti Malaysia bukan lagi negara-negara dunia ketiga yang majoriti rakyatnya masih belum mengenal komputer mahupun internet.

Negara-negara barat sudah meneroka angkasa lepas lebih tiga puluh tahun dulu sedangkan tiada sebuah pun negara umat Islam yang mampu menerbangkan sendiri angkasawan kita untuk meneroka angkasa hingg sekarang.

Selain dari itu apabila merujuk kepada pencapaian dan perolehan ilmu, umat Islam lebih mementingkan kepada penghafalan dari bentuk-bentuk lain dalam proses pengilmuan. proses penganalisaan, kritikan, penilaian, kretiviti, dan inovasi kurang diambil berat.

Tradisi ilmu umat Islam amat menekankan kepada penghafalan. Penghafal al-Quran amat disanjung dan dimuliakan di dalam Islam. para ulama mesti menghafal beribu-ribu hadis barulah dianggap ulama muktabar.

Penerusan budaya dan keunggulan penghafalan umat islam perlu dikekalkan kerana ini adalah suatu kelebihan kepada umat Islam.

Namun amat malang sekiranya umat Islam kurang menumpukan kepada segmen-segmen lain dalam proses keilmuan. Penekanan kepada penghafalan semata-mata akan menjadikan umat Islam yang jumud, bertaklid buta, tidak kreatif dalam menyelesaikan masalah dan tidak inovatif mencipta barangan-barangan baru keperluan umat Islam.

Umat Islam juga silap dalam memahami proses pemerolehan ilmu. Sebagai contoh bagi menggalakkan seseorang menuntut ilmu, para ulama akan segera merujuk kepadas ayat pertama surah al-Alaq iaitu Iqra' yang bererti 'Bacalah". Dengan demikian umat Islam digalakkan membaca sebanyak-banyaknya.

Ironinya lagi, mereka mungkin membaca berbagai-bagai bahan bacaan hasil seruan Iqra' tetapi lupa membaca Al-Quran, sumber utama di mana Iqra' di wartakan.

Apakah dengan membaca sahaja umat akan jadi berilmu? Di dalam al_quran selain seruan Iqra' terdapat lgi seruan-seruan lain bagi menghasilkan bukan sja umat berilmu bahkan beriman dan bertaqwa.

perhatikan saja ayat-ayat berikut:

" Maka hendaklah manusia itu memperhatikan makanannya." (Surah 'Abasa:24)

"Dan apakah mereka tidak memperhatikan burung-burung yang mengembang dan mengatupkan sayapnya di atas mereka? Tidak ada yang menahannya (di udara) selain Yang Maha Pemurah. Sesungguhnya Dia Maha Melihat segala sesuatu." (al-Mulk :19)

" Katakanlah; 'Berjalanlah di muka bumi kemudian perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang mendustakan itu." (Al-An'am :187)

Bagi membuka fikiran manusia agar menerima keesaan Allah, ayat-ayat Al-Quran di atas telah menyeru manusia agar melihat, mengembara serta memikirkan tanda-tanda kebesaran Allah iaitu alam itu sendiri.

Ibnu Khaldun umpamanya mengembara dari sebuah negara ke sebuah negara sambil mencatat segala aspek sosiologi dan geografi tempat yang dilawatinya.

Dua perkataan moden yang paling sesuai menggambarkan aktiviti di atas adalah penyelidikan (research) dan penerokaan ilmu (explore) di mana masih kurang di kalangan negara Islam sekarang.

Di universiti memang banyak penyelidikan namun sebahagian dari apa yang dinamakan penyelidikan itu hakikatnya bukan penyelidikan tetapi sebaliknya yang lebih banyak terhasil adalah plagiarisme dan pencedokan ilmu (terutamanya bagi peringkat Diploma dan Sarjana Muda)

Tidak hairan ramai mahasiswa kita yang tidak dapat mengaplikasikan ilmu yang dipelajari di universiti bila keluar dari insititusi tersebut kerana kerja 'di luar sana' adalah ledih dari sekadar berasaskan 'kertas kerja ' semata-mata.

Di pusat pengajian tradisional iaitu pengajian pondokj ilmu-ilmu dari kitab kuning dipelajari secara menghafal dan diterima seratus-peratus. Ilmu tersebut dihuraikan dan difahamkan namun proses analisa, ujian , perbandingan (dengan pendapat ulama lain) , penerokaan kreatif dan inovasi tidak berlaku. Tidak ada penyelidikan dan penerokaan ilmu.

Disekolah-sekolah memang ada usaha melahirkan pelajar yang inovatif dan kreatif dengan menerapkan berbagai kaedah pembelajaran seperti akses dan penemuan kendiri serta dibantu dengan aktiviti ko-kurikulum namun kekangan peperiksaan meyebabkan segala ilmu perguruan yang dipelajari hanya kekal sebagai teori semata-mata maka hasil yang dituai tidak seperti diharapkan.

Jika umat Islam sekarang sekadar diajar dan diasuh dengan membaca, mereka hakikatnya hanya mengkaji hasil kajian orang lain di lapangan orang lain.

Hasilnya umt Islam mudah sahaj menbenarkan ilmu yang dibac sekalipun banyak teori-teori dan hipotesis karut dikeluarkan semata-mata keranateori tersebut disulami dengan fakta-fakta yang mungkibn saja diada-adakan atau dimanipulasikan bagi membenarkannya.

Terkadang teori yang dikemukan bercanggh dengan ilmu primer (al -Quran ) tetapi kita dengan mudah menerima sebarang teori yang dikemukan kerana kita tidak mempunyai kajian kita sendiri untuk membenar atau menafikannya.

sumber : mileniamuslim nov 2008

Tuesday, November 4, 2008

SelamaT Hari Lahir Buat Diriku Insan Yang Lemah


Hari ini genaplah umurku 24 tahun. Maka semakin pendeklah umurku sebenarnya. Pendek kerana semakin dekat dan hampir kita kepada kematian..

Sepanjang bergelar hamba Allah, ku tidak tahu sejauh mana amalku selama ini diterima Allah.
Adakah segala amalku selama ini hanyalah sia-sia atau tidak.
Ku tidak tahu masih sayangkah Allah padaku...

Ya Allah dekatkanlah aku padaMu..
Limpahkanlah rahmat kasih sayangMu pada hambaMu yang lemah ini..

Ya Allah ampunkanlah segala doaku yang tak terhitung banyaknya..
Aku insan yang lemah Ya Allah...
Berikan aku kekuatan untuk meneruskan hidup ini...

----
Antara wish yang dikirim oleh sahabatku....

" Dan apa saja nikmat yang ada pada kamu dari Allah datangnya dan bila kamu ditimpa kemudaratan maka hanya padaNya kamu minta tolong" (surah An-Nahl:53)


Dear Allah, the lady reading this is beautiful and strong and very dear to me.
Help her live her life to the fullest. Please promote her and cause her
to ecxel above expectations.Help her to shine in the darkest places and love where it is impossible to love..

Senyumlah pada segala cubaan, kerana ketenangan meraih kebijaksanaan dan mencetus kematangan,
terimalah seribu kekalahan sebelum menerima satu kemenangan. Semoga panjang umur dan murah rezeki..

Terima kasih pada sahabat-sahabt yang ingat pada saya..
ucapan selamat hari lahir ke 24 juga pada akhi Azrul yang jatuh pada hari ini juga..
Semoga sukses selalu..

Monday, November 3, 2008

LemBaraN Hidup WaNita SoleHah


Mampukah aku menjadi seperti Siti Khadijah?
Agung cintanya pada Allah dan Rasulullah
Hartanya diperjuangkan ke jalan fisbilillah
Penawar hati kekasih Allah
Susah dan senang rela bersama

Dapatkah kudidik jiwa seperti Siti Aishah?
Isteri Rasulullah yang bijak
Pendorong kesusahan dan penderitaan
Tiada sukar untuk dilaksanakan

Mengalir air mataku
Melihat pengorbanan puteri solehah Siti Fatimah
Akur dalam setiap perintah
Taat dengan abuyanya, yang sentiasa berjuang
Tiada memiliki harta dunia
Layaklah dia sebagai wanita penghulu syurga

Ketika aku marah
Inginku intip serpihan sabar
Dari catatan hidup Siti Sarah

Tabah jiwaku
Setabah ummi Nabi Ismail
Mengendong bayinya yang masih merah
Mencari air penghilang dahaga

Di terik padang pasir merak
Ditinggalkan suami akur tanpa bantah
Pengharapannya hanya pada Allah
Itulah wanita Siti Hajar

Mampukah aku menjadi wanita solehah?
Mati dalam keunggulan iman
Bersinar indah, harum tersebar
Bagai wanginya pusara Masyitah

Gud Luck 4 Final..


Saya ucapkan selamat menempuhi peperiksaan akhir semester kepada sahabat-sahabat semua, adik-adik dan sesiapa saje.

Semoga segala usaha sahabat semua akan diberi ganjaran olehNya setimpal dengan usaha yang dilakukan.

Jangan lupa lakukan solat hajat setiap hari.
Mohon petunjuk dari Allah semoga diberi ketenangan hati semasa menjawab nnti..

Saya doakan kejayaan kalian semua.

Ma'a attaufiq wannajah.

Friday, October 31, 2008

MENAGIH KEBERKATAN DALAM MAJLIS KENDURI KAHWIN DAN KESYUKURAN

Musim cuti sekolah hampir tiba, ramai di kalangan umat Islam mengambil kesempatan untuk mengadakan pelbagai majlis keraian, sama ada majlis kesyukuran sempena pemergian ke tanah suci Mekkah kerana menunaikan fardu haji, majlis kesyukuran kerana anak lulus periksa, majlis kerana meraikan kejayaan dalam kerjaya, tidak kurang juga majlis walimatul urus.


Tetapi sedarkah kita bahawa majlis yang dianjurkan itu benar-benar menepati inspirasi tuntutan ajaran Islam, dengan lain perkataan apakah majlis yang dianjurkan itu menitik-beratkan persoalan pantang larang agama, iaitu tidak terdapat upacara bersalaman antara jemputan lelaki dan perempuan yang bukan mahram, memakai hijab (tudung kepala) mengikut kehendak hukum Syara?, tidak berlaku percampuran antara para jemputan lelaki dan perempuan secara bebas dan lain-lain.

Semua pantang larang itu dipelihara bagi menjamin keberkatan danrestu Allah SWT agar setiap majlis yang dianjurkan itu benar-benar meraih sumber pahala yang banyak dan berkekalan sampai hari kiamat.

Namun sikap kebanyakan orang Islam hari ini terhadap agama mereka sendiri berbeza-beza antara seorang individu dengan individu lain, ini kerana ada yang benar-benar belajar ilmu-ilmu fardu ?ain di masjid-masjid atau di surau-surau, walau pun mereka ketahui bahawa ilmu agama yang dipelajari setakat SPM adalah tidak mencukupi bagi meniti kehidupan masa depan.

Mereka adalah golongan yang sering bersama dengan mereka yang arif tentang selok-belok agama seperti para ustaz, pensyarah, tuan guru, tok kiyai dan lain-lain bagi menanyakan sesuatu yang tidak diketahui atau pun mendapatkan khidmat nasihat berguna bagi melakukan sesuatu perkara itu agar menepati acuan agama Islam.

Seperti mengadakan majlis kenduri walimatul urus, agar ia berjalan mengikut kehendak Islam, maka pandangan para ulama? dan yang berpengetahuan agama perlu diambil kira, kerana dalam konsep pelaksanaannya pada hari ini berlaku kekeliruan antara yang dibenarkan oleh Islam dan yang bercanggah dengannya.

Bagi yang tidak mengambil peduli urusan agama dalam segenap agenda hidup mereka, apabila mengadakan majlis walimatul urus untuk anak-anak mereka, dianggap sebagai ?raja sehari?, justeru mereka mencampur-adukkan unsur-unsur syirik yang menyebabkan penganjuran majlis walimah tidak mendapat rahmat dan keberkatan Allah SWT.


Bersanding dan persoalan lain yang tidak mendapat keberkatan Allah


Antara perkara yang dilakukan jelas bertentangan dengan ajaran Islam ialah majlis persandingan, ia merupakan cetusan daripada ajaran agama Hindu yang masih berkekalan dalam adat istiadat Melayu sampai ke hari ini, menurut De Jong (Religions in the Malay Archipelago, Oxford Univ. press, 1965) dan Joginder Singh (Tata Rakyat, Longman, 1978) berpendapat ia adalah daripada pengaruh Hindu. Malah persandingan adalah adat yang diimport dari India yang tiada kena mengena dengan ajaran agama Islam yang suci.

Terdapat unsur lain yang menyebabkan majlis walimatul urus tidak diberkati Allah seperti yang dijelaskan oleh baginda Rasulullah s.a.w kerana tidak mengundang golongan miskin untuk turut bersama, ia berdasarkan hadis Nabi s.a.w. maksudnya : ?Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: ?Makanan yang paling buruk adalah makanan walimah apabila orang yang perlu makan (si miskin) tidak diundang malah orang yang tidak perlu (orang kaya) diundang.? Hadis riwayat Muslim daripada Abu Hurairah.

Ia tetap perlu dilakukan walau hanya dengan seekor kambing sahaja, ia bertujuan untuk memaklumkan kepada umum bahawa anak seseorang itu telah pun berkahwin bagi mengelak sebarang yang mungkin akan timbul pada masa akan datang, Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya : ?Buatlah walimah walaupun hanya dengan seekor kambing.?

Unsur-unsur khurafat dalam persandingan:


(a) Penggunaan beras kunyit pada upacara persandingan ialah bertujuan memberi semangat kepada pengantin berdasarkan kekuningan semangat padi. Jika ia ditabur dengan tujuan menambah semangat dan menghalau roh jahat, maka ia adalah syirik.

(b) Penggunaan jampi mentera untuk menghalau hantu syaitan yang mungkin mengganggu majlis itu.

c. Berandam: Perbuatan andaman yang berbentuk "li tadlis" mengabui/merubah kecantikan yang sebenar adalah haram. Antaranya yang disebut oleh al-hadis: HR Muslim-Muslim dari Abdullah Ibn Mas'ud: "Allah melaknat wanita yang mencucuk tangan dan menaruh warna (tattoo) dan yang meminta berbuat demikian; wanita-wanita yang menghilangkan bulu kening di muka*, wanita yang mengikir gigi dan menjarangkannya supaya kelihatan cantik yang merubah kejadian Allah." (*pengecualian: membuang bulu yang berupa janggut atau misai atau side-burn.)

d. Berhias untuk dipamerkan (tabarruj): Berhias dengan tujuan untuk dipamerkan kepada orang ramai adalah dilarang. Firman Allah (maksudnya), "Janganlah kamu bertabarruj seperti kelakuan orang zaman jahiliah dahulu." (Al-Ahzab: 33).

e. Mas kahwin dan hantaran yang mahal: Inilah adalah sunah Rasul saw: "Wanita yang paling berkat ialah wanita yang paling murah hantarannya." (HR Ahmad, al-Hakim dan Baihaqi).

f. Majlis diselangi dengan nyanyian wanita atau tarian joget lambak dan sebagainya, ia amat bertentangan dengan Islam, kaedah Usul Fiqh ada menegaskan bahawa ?matlamat tidak menghalalkan cara?.

.Bagi yang masih jahil dan bersungguh-sungguh ingin meneruskan ajaran Hindu ini, kita hendaklah terus menerus menjelaskan dengan hikmah. Walimatul urus bukanlah suatu majlis untuk berpesta dan bersukaria tidak menentu, malah ia adalah satu bentuk ibadat diperintah Allah yang perlu diadakan dengan sebaik-baiknya mengikut anjuran agama.

.Apabila mengadakan majlis kenduri kahwin jangan sampai berhutang sebaliknya buat mengikut kemampuan.

Tetapi bagi orang berada, tiada masalah untuk mengadakan walimah besar-besaran dengan syarat menepati dengan anjuran Islam, menjemput semua orang termasuk orang miskin supaya matlamat walimah tercapai, memupuk persefahaman dan perkenalan.

Alangkah sayangnya, jika majlis walimatul urus yang dirancang bukan sehari dua, malah berbulan-bulan dan mungkin juga bertahun-tahun, dengan para besan mengeluarkan wang yang bukan kecil jumlahnya, terpaksa meredah tol dan lebuh raya bertujuan untuk menjemput sanak-saudara agar memeriahkan majlis berkenaan, tetapi ianya dianggap tidak mendapat pahala di sisi Allah SWT, kerana penganjurannya disleit dengan perkara-perkara yang tidak disukai Allah.

oleh Ustaz Zainudin Hashim

Monday, October 27, 2008

MaTematik dan Sains Kekal daLam BI


KUALA TERENGGANU: Perbincangan meja bulat siri keempat anjuran Kementerian Pelajaran baru-baru ini bersetuju mata pelajaran Sains dan Matematik di sekolah rendah dan menengah terus diajar dalam bahasa Inggeris, tetapi mahu kementerian memperkasakan pengajaran bahasa ibunda, khususnya bahasa Melayu. - Sumber

Bahasa Inggeris ini bertindak sebagai tembok penghalang memahami Sains dan Matematik - Khairy Jamaluddin

Tidak ada di negara dunia pun yang maju dengan meminjam bahasa orang lain semata-mata. Negara-negara seperti Afrika menggunakan Bahasa Inggeris menghadapi situasi kalah lagi kalah. Mereka tidak dapat membangunkan ilmu dalam bahasa sendiri. Pada masa yang sama, gagal menguasai ilmu dalam bahasa asing - Dr. Mohd. Puad Zakarshi

komen 1:
Matematik, Sains Kekal Dalam Bahasa Inggeris tidak perlu!
Melalui Tinjauan dan perbincangan bersama dgn byk rakan guru : dapati memang tidak patut diajar math n science dlm BI -
1. Minat pelajar kepada mata pel. ini merosot krn tahap bi merosot -
2. tahap BI rendah - sepatutnya mantapkan BI dulu - btlah strategi dlm subjek BI bukan dlm math sc.
3.Ada cikgu ajar math sc makan elaun buta! pasal still ajar math n sc. dlm bm sbb mmg budak kurang/x paham dan ada cikgu pun kurang fasih... perabih duit krj jer bagi elaun...padahal perkara tu mmg jd tggjwb cikgu... apa masalahnya bagi elaun atas kapasiti ajat math n sn. nie.... aku pun tak faham
3. gejala ponteng berleluasa adalah penyebab utama ekoran permasalahan ini
4. isu daulat bahasa sendiri diketepikan...
5. Isunya masih tetap sama masalah BI asasnya...bukan masalah math n sc. kenapa math n sc. jadi mangsa!... cuba kaji sapa dpt projek besar dari plaksanaan math sc. dlm bi ini? jgn main politik!
6. kesian lah kat pelajar melayu khususnya lingkup minat..lingkup pencapaian...
PERSOALAN :
KENAPA EXAM DIBUAT SOALAN DLM. DWI BAHASA... KALAU DAH CONFIDENT SGT BERKESAN DLM BI...TAK PERLU SOALAN DWI BAHASA!


komen 2:

Sebagai seorang pendidik dan memimpin satu organisasi latihan keguruan berpandangan dasar PPSMI perlu ditangguhkan dalam konteks pensyarah-pensyarah di pusat latihan guru belum bersedia untuk menyampai kuliah Matematik dan Sains dalam bahasa inggeris.Begitu juga para guru ramai yang tidak mampu kerana sistem pengajian mereka lalui di universiti menggunakan medium B.Malaysia.Mangsanya anak-anak murid yang bertambah sukar memahami 'subject content' terutama anak-anak di luar bandar.Guru memberi kesanggupan kerana mendapat ganjaran 'BISP' (Bayaran insentif subjek pendidikan) sebanyak 10% bagi non-graduate dan 5% bagi graduate yang diterima setiap bulan.Kalau KPM tidak membayar sudah lama mereka menentang dasar ini.Pak Menteri dan Pegawai tinggi KPM hendaklah sedar dapatan kajian Para Profesor IPTA dan hasil seminar tentang problema PPSMI.Jangan tunjukkan ego untuk menangguh dasar yang tidak berjaya.Inilah bahananya tidak dibuat kajian sebelum dilaksanakan. Pemimpin yang menerima didikan berorientasi barat jangan memandang rendah kepada pejuang bahasa yang hendak memertabatkan Bahasa Malaysia. Pada hal bahasa ibunda sudah menunjukkan bukti boleh menjadi alternatif kepada B.Inggeris.Sepatutnya perkasakan Bahasa Inggeris sebagai subjek Bahasa bukan PPSMI.


penulis:

Pada pendapat saya, untuk meningkatkan tahap penguasaan di kalangan pelajar hari ini, terdapat pelbagai method yang perlu diketengahkan..
sepatutnya subjek English itu sendiri perlu dikaji...bukannya sains dan matematik yang menjadi mangsa.

Bila pelajar kurang minat pada English, ini akan menyebabkan secara tidak langsung mereka kurang faham dan kurang minat pada subjek sains dan matematik.

Kita semua maklum bahawa sains dan matematik sangat penting sekarang. Boleh dikatakan semua bidang perlukan asas matematik dan sains..

Jika mereka lemah dalam matematik dan sains, susahlah mereka untuk menembusi peluang ke universiti nanti..


Pada saya, pengajaran sains dan matematik perlu dibuat kajian secara lebih halus.
Jangan biarkan generasi muda menjadi mangsa keadaan. Merekalah generasi muda pewaris bangsa.

Apa pula komen anda?

Friday, October 24, 2008

" Datuk Shah Rukh KhaN"

Baru-baru ini kita digemparkan dengan berita pemberian darjah kebesaran "DATUK" kepada seorang pelakon Bollywod terkenal. Tentu anda semua tahu siapa...

Timbul persoalan-persoalan dibenak saya. Apakah sumbangan2 "Datuk" tersebut kepada negara kita sehingga diberi gelaran tersebut..
Alangkah mudahnya mendapat pangkat itu macam 'boleh beli dimana-mana'.Hebat sangatkah orangnya??

Berikut adalah komen dari bekas PM kita.

Dr Mahathir sokong Datuk untuk Shah Rukh Khan
Oct 23, 08 6:29pm

Tun Dr Mahathir Mohamad mempertahankan penganugerahan pingat Datuk kepada pelakon terkenal Shah Rukh Khan atas jasa-jasanya mempromosikan Malaysia melalui filem-filemnya.

Bekas perdana menteri berkata bintang Bollywood itu "lebih berjasa" daripada beberapa tokoh negara luar yang pernah diberikan anugerah dan pingat kebesaran Malaysia.

Menurut beliau lagi, Shah Rukh Khan antara pelakon tersohor yang berminat membuat filem di negara ini selepas ditawarkan olehnya sehingga Malaysia menjadi destinasi pembikinan filem beberapa lagi syarikat dari Mumbai.

"Saya telah usaha untuk menarik syarikat-syarikat perfileman Bollywood untuk membuat filem di sini kerana ia akan memperkenalkan Malaysia bukan sahaja kepada penonton filem di India tetapi di Eropah juga.

"Tujuannya ialah untuk menarik pelancong ke Malaysia.

"Antara yang sambut jemputan saya ialah Shah Rukh Khan. Dia amat tertarik dengan pemandangan di Malaysia.

"Banyaklah filemnya yang mempunyai latar tempat-tempat yang menarik di Malaysia," kata Dr Mahathir di blognya hari ini, mengulas pertikaian beberapa pihak berhubung keputusan kerajaan Melaka menganugerahkan gelaran Datuk kepada pelakon itu.

"Kerana Shah Rukh Khan memilih Malaysia untuk membuat filem-filemnya, banyak syarikat perfileman Bollywood lain turut memilih Malaysia untuk membuat filem mereka."

Beliau juga melahirkan rasa kesalnya dengan bantahan pihak-pihak itu dengan berkata "saya berasa malu apabila anugerah Datuk kepada Shah Rukh Khan dipertikaikan."

Penulis:

Kenapa golongan-golongan ilmuan, cerdik pandai, ulama'-ulama' tidak mendapat pengiktirafan sejajar dengan sumbangan mereka kepada kita?

Kenapa golongan-golongan ini seperti dianaktirikan? Yelah bukan kita mengejar pangkat, tapi sekurang-kurangnya golongan inilah yang diberi keutamaan..


Mungkin dunia ini nak kiamat agaknya.
Golongan ulama dipinggirkan, tapi golongan (ahli maksiat) diagung-agungkan.

Thursday, October 23, 2008

TaUbaT SeOraNg HamBa


Hayatilah bait-bait lagu ini...
Semoga pintu taubat masih terbuka buat kita semua.
Amin..

Hati hiba mengenangkan dosa2 yg ku lakukan,
Oh Tuhan Maha Kuasa,
Terima taubat hamba berdosa...

Ku akui kelemahan diri,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x.....
Taubatku ini.....


Telah aku merasakan derita jiwa dan perasaan,
Kerana hilang dari jalan menuju redhaMu ya Tuhan.

Ku akui kelemahan ini,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x...
Taubatku ini...

Di hamparan ini ku meminta moga taubatku diterima...




Ku akui kelemahan ini,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x....
Taubatku ini...

Ku akui kelemahan ini,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x..
Taubatku ini...

Wednesday, October 22, 2008

FileM "AYaT-aYat CinTa"


Anda pasti sudah menonton filem ini 10hb yang lalu. Saya sudah menonton beberapa kali filem hebat ini. Saya membaca banyak pujian diberikan oleh khalayak penonton Malaysia. Sudah tentu, orang Malaysia terkejut dengan sebuah filem yang tidak memerlukan "berahi.." dan "pontianak terbang.." seperti dalam filem Malaysia.

Sebenarnya saya berpendapat pujian harus diberikan kepada pengarang buku AYAT-AYAT CINTA ini, Abdurrahman asy-Syirazi, seorang lepasan Universiti al-Azhar. Indonesia patut berbangga mempunyai seorang novelis yang mempunyai maruah dan harga diri yang tinggi. Anda faham maksud saya?

Perhatikan bagaimana pengarang menaikkan kedudukan seorang Indonesi (indonesian) di kacamata masyarakat arab Mesir. Dia sangat dihormati dan disenangi oleh sheikh-sheikh nya, rakan-rakan arabnya... dan malah dia begitu hebat hingga dapat memikat hati gadis-gadis daripada pelbagai latar belakang, Nora, si gadisMesir yang malang, Aisyah, gadis kacukan Jerman, Nurul, sahabat Indonesia sekuliah, dan juga Maria, seorang jiran perihatin yang beragama Kristian ortodok...

Di sini anda dapat melihat dengan jelas, bagaimana bangsa Indonesia ini diangkat begitu hebat, bermaruah dan dihormati.

Baik sekarang, bandingkan pula dengan apa yang "disumbangkan" filem-filem kita dan bagaimana merenka menggambarkan bangsa Malaysia di dalam kaca mata penonton. bandingkan filem ini dengan "Anak Halal", "Remp-it", "Kami", "impak maksima", dan lain-lain. Tontonlah filem ini, dan anda akan merasakan betapa bangsa Malaysia (melayu khususnya) sangat buruk dan hina.

"Adakah anda sedia membiarkan mereka menggambarkan bangsa Malaysia seperti dalam filem-filem ini?"

"Apakah anda setuju, inilah gambaran sebenar bangsa Melayu,,?"

Saya tertanya-tanya, tidak adakah penulis skrip atau pengarang yang mampu menghasilkan filem yang membentuk bangsa kita menjadi lebih baik, mengangkat maruah kita di mata orang lain....????

rohidzir rais
www.al-Zuhaily. blogspot. com

penulis:

ketika mula membaca novel AYAT-AYAT CINTA yang dipinjamkan dari seorang sahabat, sy begitu teruja dan kagum akan ceritanya dan olahan ayat yang mendidik jiwa. Sungguh tidak pernah saya membaca novel sehebat ini.. Yang banyak mengandungi unsur-unsur Islam, banyak mengajar kita erti kehidupan yang sebenar. Banyak pengajaran yang boleh kita ambil dari kisahnya.

Namun, setelah menonton filemnya, saya rasa sedikit terkilan ke adegan yang dilakonkan. Rasa macam tak percaya inikah gambaran cerita yang sebenar. Sekali tengok tak nak tengok lagi...
Kurang terkesan di hati..
Apa yang diceritakn di novel tidak digambarkan dengan sewajarnya...
Bagi sesiapa yang belum membaca novelnya pasti menghukum novelnya tak hebat mana jika judge pada filemnya. Saya difahamkan actor utama bukanlah seorang yang benar-benar bertudung.. Pengarahnya pula bukan Islam. Ini memberikan imej Islam sedikit tercemar..

Emm.Apa pula pendapat anda terhadap filem ini?

Solat Dhuha MuraHkan Rezeki

Antara ibadat sunat yang dianjurkan dan menjadi amalan Rasullullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam sendiri ialah sembahyang sunat Dhuha. Banyak hadis-hadis yang mengalakkannya dan menyatakan keutamaannya, Antaranya dalam riwayat Abu Hurairah katanya:-


Maksudnya :"Kekasihku Rasullullah Sallallahu 'alaihi Wasallam telah berwasiat kepadaku tiga perkara, aku tidak meninggalkannya, iaitu ; supaya aku tidak tidur melainkan setelah mengerjakan witir, dan supaya aku tidak meninggalkan dua rakaat sembahyang Dhuha kerana ia adalah sunat awwabin, dan berpuasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan"
( Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim )

Dalam riwayat yang lain Rasullullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam pernah bersabda yang maksudnya : " Pada tiap-tiap pagi lazimkanlah atas tiap-tiap ruas anggota seseorang kamu bersedekah; tiap-tiap tahlil satu sedekah, tiap-tiap takbir satu sedekah, menyuruh berbuat baik satu sedekah, dan cukuplah ( sebagai ganti ) yang demikian itu dengan mengerjakan dua rakaat sembahyang Dhuha ."

( Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim )
Adapun kelebihan sembahyang Dhuha itu sepertimana di dalam kitab "An-Nurain" sabda Rasullullah Sallallahu 'alaihi Wasallam yang maksudnya : "Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan."

Dalam satu riwayat yang lain Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang maksudnya :

"Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya aku segala dosanya walaupun seperti buih dilautan."

(Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi)
Dan daripada Anas bin Malik Radhiallahu 'anhu berkata :

"Aku mendengar Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam berkata : "Barangsiapa yang mengerjakan sembahyang sunat Dhuha dua belas rakaat dibina akan Allah baginya sebuah mahligai daripada emas"

(Riwayat Ibnu Majah dan Tirmidzi)
Waktu sembahyang Dhuha ialah dari naik matahari sampai sepenggalah dan berakhir di waktu matahari tergelincir tetapi disunatkan dita'khirkan sehingga matahari naik tinggi dan panas terik.

Cara menunaikannya pula adalah sama seperti sembahyang-sembahya ng sunat yang lain iaitu dua rakaat satu salam. Boleh juga dikerjakan empat rakaat, enam rakaat dan lapan rakaat. Menurut sebahagian ulama jumlah rakaatnya tidak terbatas dan tidak ada dalil yang membatasi jumlah rakaat secara tertentu, sebagaimana sebuah hadis yang diriwayatkan oleh 'Aisyah bermaksud :"Adalah Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam bersembahyang Dhuha empat rakaat dan menambahnya seberapa yang dikehendakinya."

(Hadis riwayat Ahmad, Muslim dan Ibnu Majah)
Dalam sebuah hadis yang lain Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam bersabda bermaksud :

" Barangsiapa yang menunaikan sembahyang sunat Dhuha sebanyak dua rakaat tidak ditulis dia daripada orang-orang yang tidak lalai daripada mengingati Allah dan barangsiapa yang menunaikan nya sebanyak empat rakaat ditulis akan dia daripada orang-orang yang suka beribadat dan barangsiapa yang menunaikannya sebanyak enam rakaat dicukupkan baginya pada hari tersebut, barangsiapa menunaikanyan sebanyak lapan rakaat Allah menulis baginya daripada orang-orang yang selalu berbuat taat, barang siapa yang menunaikannya sebanyak dua belas rakaat Allah akan membina baginya mahligai didalam syurga dan tidak ada satu hari dan malam melainkan Allah mempunyai pemberian dan sedekah kepada hamba-hambaNya dan Allah tidak mengurniakan kepada seseorang daripada hamba-hambaNya yang lebih baik daripada petunjuk supaya sentiasa mengingatiNya,"


( Riwayat At-Thabarani )
Manakala surah yang sunat dibaca selepas membaca Faatihah pada rakaat pertama ialah surah as-Syams dan rakaat kedua selepas membaca al-Faatihah disunatkan membaca surah adh-Dhuha.

Doa' sembahyang Dhuha ialah:






Maksudnya : " Ya Allah, bahawasanya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikan itu ialah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindungan Mu. Ya Allah jika rezekiku masih diatas langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika ia (dari yang) haram maka sucikanlah, jika masih jauh dekatkanlah, berkat waktu Dhuha, Keagungan, Keindahan, Kekuatan dan Kekuasaan Mu, limpahkanlah kepada hamba-hamba Mu yang saleh ."

PeLajar Dibenar Berpolitik??

Negara demokrasi harus benarkan pelajar berpolitik - Hadi


KUALA LUMPUR, 22 Okt (Hrkh) - Berdasarkan pindaan terbaru Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) 1971, Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) akan memansuhkan perkara 15 dan 16 yang menghalang mahasiswa terlibat dengan pertubuhan dan persatuan di luar kampus.


Kenyataan demikian dibuat Timbalan Menteri KPT, Dato' Idris Haron (BN-Tangga Batu) menjawab soalan tambahan Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang (PAS-Marang) pada sesi soal jawab lisan, semalam.

Jelasnya, pindaan Auku 1991 telahpun dibacakan kali pertama Julai lalu yang telah melalui proses kajian serta perbincangan yang agak panjang dengan pindaan sebanyak 69 daripada 119 fasal.

Ustaz Hadi sebelum itu menegaskan bahawa negara yang demokrasinya maju tidak menghalang mahasiswa dan ahli akademik melibatkan diri dalam politik dan pertubuhan-pertubuhan ke arah melahirkan pemimpin pelapis.

Sementara itu, Idris turut menjelaskan alasan larangan mahasiswa berpolitik secara aktif yang didakwa akan mewujudkan polarisasi kaum, ideologi dan agama di kalangan kaum yang mempunyai pendedahan kepada plural society.

Ia merupakan jawapan kepada soalan tambahan Naib Ketua Pemuda Umno, Khairy jamaludin (BN-Rembau) yang memohon penjelasan berkaitan senario yang hanya membenarkan mahasiswa di luar negara bergiat secara aktif dengan kelab yang ditubuhkan oleh parti-parti politik di sana.

"Kenapakah mahasiswa ini tidak diberikan kebebasan untuk menyertai parti-parti politik sedangkan di luar negara mereka boleh menyertai kelab-kelab yang telah ditubuhkan secara langsung oleh parti politik tertentu di Malaysia?

"Apakah perbezaan pelajar universiti tempatan dan universiti luar negara yang tidak membenarkan pelajar kita di sini menyertai parti politik, tetapi hanya dibenarkan menyertai pertubuhan NGO dan apakah sebab mereka disekat dari terus untuk pergi kepada parti politik?" katanya.

Idris berhujah dengan menyatakan alasan tindakan KPT memperkenalkan Akta 15 ini bagi mengelakkan mahasiswa daripada terpengaruh dengan mana-mana parti politik yang boleh menjejaskan tumpuan mahasiswa kepada akademik.

"Pelajar tidak disekat untuk menjalankan kajian berkaitan politik dalam negara. Selain itu pelajar berpeluang mengamalkan demokrasi dalam pilihan raya kampus.

"Jadi sekiranya ada pihak yang menyatakan pelajar kita tidak dibenarkan berpolitik itu adalah tidak benar sama sekali sedangkan kita masih mengamalkan politik dalam pilihan raya kampus," demikian ujarnya.

Ustaz Hadi dalam soalan asalnya kepada KPT meminta penjelasan mengenai aspek yang akan diberi penekanan dalam pindaan terhadap Auku dan rasional bersabit pindaan tersebut. - mns_

Tuesday, October 21, 2008

Sahabatku, Jalan ini Bukan Mudah. Aku Bersamamu.


Sahabat..

Aku mencintaimu kerna Rasulullah memerintahkan aku mencintaimu. Ya,tidak beriman seseorang itu sehingga dia mencintai saudaranya sepertimana dia mencintai dirinya sendiri.


Sahabatku yang sangat aku cintai..

Sungguh,jalan yang kita lalui ini bukan jalan yang indah dan mudah. Jalan ini matlamatnya cantik dan mengkagumkan.Tapi, sungguh tidak dapat aku janjikan kepadamu jalan ini akan senang kau lalui. Bukankah sejarah membuktikannya, haq yang ingin dibawa tentu sekali akan ditentang.


Sahabat..

Bukankah dalam kita berdiskusi, seringkali kita ingatkan pejuang yang telah lama terkorban dulu? Sheikh Hassan Al Banna,ditembak di pasar. Kerna apa? Kerna dia membawa yang haq! Syed Qutb,nyawanya tercabut menemui Rabb nya di tiang gantung? Kerna apa? Kerna dia membawa yang haq. Sheikh Ahmad Yassin dibunuh dengan misil yahudi laknatullah di hadapan masjid di subuh yang hening. Kerna apa? Kerna dia juga membawa yang haq!


Amanah ini untuk kita,sahabatku.
Amanah ini untuk orang seperti kalian.
Bukanlah aku ingin menggoyahkan semangat wajamu dan bahkan tidak sesekali.
Tetapi sahabat,yang pasti ingin aku ingatkan janji Allah terhadap orang yang menolong agamanya, Allah pasti akan membantu urusannya.
Aku ingin ingatkanmu kasih sayangNya dan rahmatNya terhadap hamba yang diredhai Nya. Bukankah senang nanti bila Allah tanyakan kepada kita: Apa yang kau gunakan masa mudamu dan aku dan kau serentak menjawab :Ya Tuhanku, Ya Rabb, masa mudaku dan masa tuaku adalah aku letakkan pada jalanMu. Adalah untuk Kau. Hanya untuk hidup dalam redhaMu walau kami ditekan. Untuk hidup dalam cinta kami kepada Mu.





Sahabat...

Peluru, tali gantung, pedang yang tajam, bahkan tekanan yang kuat dari pengalaman kehidupan sememangnya boleh melemahkan sesiapa sahaja. Tapi bukan engkau. Engkau dibina dengan tarbiyah. Dihiasi keindahan akhlak. Dilahirkan sebagai pendukung agama ini. Biar siapa sahaja pun engkau, biar apa sahaja kata orang,kau terus menguatkan langkah menyusur jalan in. Aku yakin,kerna kau sahabatku.


Sahabatku yang dikasihi..

Tidak dapat aku janjikan kesenangan dan kemewahan mengikut jalan ini. Tidak dapat aku berikan nama dan pangkat. Tapi akan ku tawarkan yang lebih baik dari segala itu. Akan kuberikan doaku semoga kau teguh dalam jalan ini .Akan ku bersama kau melangkah membawa haq dalam jalan ini. Akan aku luka dan berdarah bersama kau. Kerna kita saudara yang saling mencintai kerna Nya.

Sungguh aku bersama mu.

Thursday, October 16, 2008

GeNeraSi Muda Dan Masjid


Proses tarbiah masyarakat remaja di zaman penuh mencabar ini sepatutnya bermula di masjid. Proses tarbiah rohani golongan ini perlu dilaksanakan dengan penuh bersistem, berlandaskan metodologi dakwah yang bersesuian bagi menarik minat mereka supaya mengimarahkan masjid

Hari ini, ramai remaja meminggirkan rumah Allah ini.

Trend ini bukan saja berlaku di bandar, tetapi di luar bandar.

Terdapat beberapa faktor penolakan sebahagian remaja menolak masjid:

1. Faktor ibu bapa yang kurang memberikan galakan kepada anak-anak supaya mengimarahkan surau. Ibu bapa sibuk mencari nafkah, wang dan kemewahan hatta lupa untuk memberikan didikan rohani kepada anak-anak. Mereka berfikir bahawa tugas pendidikan ini terletak pada bahu guru di sekolah sahaja.Amat malang ibu bapa yang berfikiran sempit seperti ini. Jika ibubapa kurang berminat untuk ke masjid atau surau, anak-anak apatah lagi..

2. Kelekaan remaja kepada hiburan yang melampau(hendonisme) dibantu pula dengan teknologi canggih yang menambah kelekaan mereka sehingga terlupa waktu solat hampir tamat.
Hari ini banyak pusat siber kafe di pinggir desa dan pekan yang menjadi tempat remaja bermain hingga leka menunaikan tanggungjawab agama.

3. Kekurangan ilmu fardhu ain dan solat yang menyebabkan mereka segan ke masjid. ilmu yang bersangkutan dengan solat berjemaah umpamanya memerlukan latihan amali. Penguasaannya boleh dipertingkatkan dengan melakukan solat berjemaah di masjid dan surau. Jika mereka meminggirkan dari daripada masiid, ilmu-ilmu yang tidak diamalkan akan hilang dari ingatan, maka timbullah perasaan malu untuk bersolat berjemaah.

4. Gaya pentadbiran masjid yang tidak menarik minat remaja ke masjid. Golongan remaja menjauhi daripada masjid dan surau kerana pihak ajk surau belum bersedia untuk membuat anjakan paradigma. Tidak banyak usaha dilakukan untuk menarik minat remaja mendekati rumah Allah.



Bagi menarik minat remaja ke masjid, di cadangkan wujud pengisian ilmu secara mingguan secara ringkas tetapi berterusan. Memadailah pengisian selama sejam bagi satu sesi dengan pengisian merangkumi ibadah, motivasi, akademik, pembangunan diri melalui slot Latihan dalam Kumpulan (LDK), tayangan mutimedia atau ceramah interktif.
Semasa slot ceramah, adalah lebih baik menggunakan LCD diselitkan dengan tayangan yang berkaitan. Barulah x boring dan mengantuk.

Bagi tujuan perhubungan, menarik juga diwujudkan portal interaktif serta blog yang boleh menarik minat remaja dan belia untuk terus berhubung melalui internet.

Paling penting bagi mewujudkan pengurusan masjid mesra remaja, pihak pengurusan masjid perlu melakukan anjakan paradigma dan minda serta membuka ruang perbincangan dengan menjadikan masjid sebagai sebahagian pusat latihan dan tarbiah remaja.

sumber : MileniaMuslim Okt 08