Monday, September 22, 2008

Kini ku bergelar seorang GURU

Salam Ramadhan.

ari ni 22 Ramadhan. bermakna sudah 22 hari kita menjalani ibadah puasa. terasa begitu cepat masa berjalan...

Sudah hampir tiga bulan ku bergelar seorang guru.. Jangan terkejut... Guru tuisyen je...
Jiwa pendidik telah sebati dalam diriku...Mesti anda pelik...kalu dah minat kenapa x amik pendidikan...

Bukan tak nak amik bidang tu, tapi tak terpilih....Allah telah mentakdirkan ku mengambil jurusan yang lebih mencabar, KEJURUTERAAN KIMIA...

bunyi nye pun dah menyeramkan. Almaklumlah kos ni memang agak mencabar terutamanya kepada perempuan..

Pernah seorang saudaraku bertanya, amik bidang ni nak jadi apa lepas ni?
erm.. sungguh payah dan sukar untuk dijawab.. kerna ku pun tidak pasti... nak jadi engineer kah aku ni? layakkah aku? mampukah aku? sanggupkah aku? macam-macam persoalan bermain di minda.

sekarang aku pun dah grad ALHAMDULILLAH syukur padamu TUHAN..

Jiwa pendidikku semakin menebal... oleh itu aku berhasrat menyambung pengajian ku sehingga pHd INSYAALLAH. sekarang baru ku tahu hala tujuku.... Aku kini sedang mendaki tangga untuk bergelar seorang pensyarah...pendidik juga..

kini, ku mempunyai beberapa orang anak murid pelbagai umur.. tahun3, tingkatan 4, tingkatan 5,
yang paling mencabar sekali untuk ku ialah seorang murid tahun 3...
huh.Ia banyak menguji kesabaranku.... terlalu nakal...bermcam ragam...letih aku melayan kerenahnya...betul-betul menguji tahap kesabaran...
apa x nya, datng kelas bukan nak belajar sangat , tapi nak main...dalam 1 jam setengah kelas.... yang betul2 belajar x sampai setengah jam...sekejap2 dia keluar main, kacau student lain, baca buku cerita, kekadang tido sampai berdengkur....
erm.. mcm2 kerenah...tapi ku biarkan je....budak umur mcm ni tengah aktif.... terpaksalah saya melayan....kekadang terasa nak ngadu kat mak die... tapi x sampai hati....mungkin sebab masih baru nak kenal perangai die,

YaAllah berilah aku kekuatan dan kesabaran dalam mendidik cucu nabi Adam ni...

Tak lama lagi anak muridku form 5 akan menjalani SPM.. lepas raya nnti.


cikgu: camner trial ari tu, amin?
amin: alhamdulillah, saya enjoy jawab soalan sains.
cikgu: kenapa? leh jawab x?
amin: banyak yang kita bincang kat kelas, masuk dalam exam...soalannya hampir sama...
cikgu: berapa dapat markah?
amin: x lah tinggi sangat, tapi naik dari sebelum ni.. around 40 ke atas. sebelum ni saya asyik fail je
cikgu: tu lah, kene belajar betul2. kamu kene berusaha sendiri. cikgu hanya mampu tolong 30% je, selebihnya kamu yang usaha sendiri.

Tiada yang lebih gembira di hati seorang guru melainkan anak muridnya dapat jawab soalan dengan sebaiknya..
alhamdulliah sejak ajar diorang selama tiga bulan ni, mereka ada sedikit peningkatan..dan semangat....

semoga usaha yang kecil ini dapat memberi membantu mereka menjawab soalan SPM dengan sebaiknya nnti...

semoga Amin, Mashitah, dan Atikah dapat lulus cemerlang dalam SPM nnti.. cikgu sentiasa berdoa untuk kalian....

All de Best

No comments: