Sunday, February 22, 2009

Berhati-Hati Menjaga Hati


KATA IMAM GHAZALI:" Carilah hatimu sewaktu membaca al-Quran.
Jika kau tidak temui, cari hatimu ketika mengerjakan solat.
Jika tidak temui, cari hatimu ketika duduk tafakur.."

Rasulullah s.a.w bersabda:" Dosa itu sesuatu yang mendatangkan rasa resah dalam hatimu"

Dosa adalah "virus" yang menyebabkan hati rasa sakit. Hati yang sakitmudah dikuasai oleh hawa nafsu yang ditunggangi oleh syaitan. Apabila "raja" (hati) dalam kerajaan diri sakit, ia akan turun takhta, dan naiklah "penjahat" (nafsu) sebagai penguasa baru yang akan mengajak diri kepada kejahatan.

Ada 4 tahap virus dosa merosakkan hati manusia:

1) Rasa bersalah dengan dosa


pertama kali buat dosa, jiwa resah, hati diburu rasa bersalah. kesalnya bukan main.sesalnya sungguh merimaskan. rasa bersalah menyeksa diri sebaba kita berperang dengan diri sendiri.

2) Rasa biasa dengan dosa


Namun rasa berdosa itu tidak lama. Jika dosa yang sama diulang beberapa kali, rasa bersalah itu akan hilang, sedikit demi sedikit. lalu, akhirnya hati itu telah terbiasa dengan dosa. rasa bersalah tidak akan datang lagi. jika dulu air mata yang mengalir keraa=na kekesalan dan penyelesaian tetapi di tahap kedua ini, tiada lagi airmata. alah bisa tegal biasa. hati telah tega dan rela untuk berdosa dan terus berdosa.

3) Rasa seronok dengan dosa

Dosa itu "racun" yang disalut kemanisan dan keindahan. Dosa yang dilazimkan tidak akan terhenti kesannya pada hati. dari tahap terbiasa dengan dosa,"penyakit" hati akan meningkat setahap lagi, yakni pada tahap ketiga: Seronok dan rasa indah dengan dosa

Pada tahap ini, diri manusia itu sentiasa mengintai peluang dan ruang untuk melakukan dosa. Rasa ketagih dengan maksiat, rasa gian dengan kemungkaran, menghantui hati. racun dosa bertukar nikmat. tiada lagi rasa bersalah.

4) jadi pembela kepada dosa

nafsu tidak pernah puas. kehendaknya tiada batas. syaitan pula ialah musuh yang tidak pernah tidur. usahanya tidak pernah kendur. lalu syaitan meluncur laju di "lebuh raya" nafsu dengan kenderaan sifat-sifat mazmumah, hati yang seronok dengan dosa itu dirasuk untuk maju setapak lagi. itulah tahap keempat yang lebih dahsyat dan tenat. keseronokan dosa menyebabkan pelakunya menjadi pembela dan pejuangnya.

Allah berfirman: " dan sesiapa di dunia ini buta hatinya, maka hari akhirat nanti juga akan buta, dan lebih sesat lagi jalannya." (Surah al-Isra' 17:72)

No comments: