Monday, December 1, 2008

SelaMat Pengantin Baru "ABE IS"

Tanggal 29 Nov yang lalu, merupakan hari paling bermakna buat anak sepupuku, abe is yang sebaya dengan ku.Abe Is merupakan cucu sulong mak saudaraku...Ramai la sanak saudara yang mengiringi beliau masa kenduri di pihak perempuan di Kuantan.
Saya bersama 3 orang abang pun turut hadir. Emm bila lagi nak kenal tempat orang.
Kitorang sewa home stay. Riuh rendah rumah tu...Mcm2 ragam...Betapa bahagianya saya dapat bersama keluarga yang agak besar..Dah lama x merasai suasana mcm ni..

Malam tu...
ada sesuatu berlaku padaku...
selepas supper lebih kurang pukul 1 pagi(baru makan malam sebenarnya, penat tunggu sepupuku beli makanan...dah la aku ni gastrik)aku sambung tidur balik.tapi berlainan tempat tidur. bilik ku yang asal diduduki oleh para2 teruna.
terpaksa la aku pindah bilik lain.
aku ditempatkan di bilik kecil (stor)..ermmm sedihnya tapi apa nak buat. tidurlah berdua..

mlm tu..tanpa kusedari... aku ditindih oleh makhluk halus rupanya. tapi aku x sedar ...
pagi tu riuh sanak saudara bercakap pasal aku..
sukar untuk ku percayai...abangku pun x percaya...
tapi beberapa orang dengar aku 'bersuara Kuat'..
tu la x basuh kaki dulu sebelum tido, mungkin x baca pendinding diri..

Bestnya dapat jumpa sanak saudara. Pada minggu depan pula mjlis di umah pihak lelaki.. erm lagi meriah...dapat jumpa semua..
argh...tak sabarnya nak balik kampung....walaupun hujan lebat..sanggup kuredahi dan renangi..hehe

di kelantan dan terengganu, dijangkakan hujan lebat dan air naik...
erm x tau la dapat balik ke x nnti.
mudah-mudahan air akan surut.

Sehari selepas tu, aku pun berangkat semula ke Johor. continue my work...


Apa yang membuatku sebak dan terharu...?
"Na, lepas master ni, smbung terus Phd yer..." kata sepupuku, kak Pah.
"Sambung la terus selagi ada minat nak belajar", smbung makcikku, Che Mah.
"Sebelum ada apa2 komitmen lain, baik smbung terus"

"Sambung la terus abih master nih" ujar abangku.

Hatiku diam x terkata. Begitu tinggi harapan yang perlu kupikul dan impian yang harus ku penuhi. Semua orang memberi dorongan untukku meneruskan hingga ke akhirnya..

Mampukah aku?? Layakkah aku?? bersediakah aku??
bermcm2 persoalan yang bermain di benakku...

YaALlah, berikan aku kekuatan..
Kabulkanlah impian, harapan dan cita-citaku..
Semoga harapan dan cita-cita ini akan tercapai demi untuk agama dan keluarga tercinta ini.

1 comment:

fitrahhanan said...

Allahumma ja'alni shakuuron
Allahumma ja'alni sobuuron
Allahumma ja'alni soghiron fi 'aini
Allahumma ja'alni kabiiron fi 'ainannaas
Aminnn